Поводом саопштења којим су се огласили УНС и НУНС, као и најаве поступка надзора над применом Закона о заштити података о личности, Агенција за привредне регистре обавештава јавност да ова агенција омогућава потпуну јавност и доступност пословних података из својих база преко своје интернет странице на којој објављује ажурне податке и скенирана, законом прописана, документа, а приступ комплетној документацији из своје архиве омогућен је свим грађанима, па и новинарима, без икаквих ограничења. Подсећамо да је увид у документацију бесплатан и да АПР, у оквиру својих надлежности, издаје копије докумената.
Као и сви грађани, и новинари имају потпуно слободан приступ архивској грађи и документацији. Ради остваривања права на непосредан увид у документацију, сви заинтересовани обраћају се Агенцији ради наручивања предмета и заказивања термина за прегледање документације. Податке о свом имену и презимену, као и контакт телефоне, АПР-у су и до сада остављали корисници који су наручивали копије докумената и предмете путем електронске или обичне поште, или преко организационих јединица Агенције.
Једина новина је увођење захтева за коришћење архивске грађе који се попуњава при преузимању наручене документације и у који се уносе подаци са именом и презименом корисника архивске грађе, без навођења занимања, институције и осталих личних података, уз обавезно навођење пословног имена или броја предмета који се тражи. Подаци се користе искључиво у сврху евидентирања корисника, због заштите архивских докумената и јавног интереса и у друге сврхе се не користи. Уосталом, овакав захтев морају да попуне и корисници услуга других архива односно установа заштите културних добара и оваква пракса не представља никакав изузетак. Осим тога, подаци који се уносе у овај захтев мањи су обимом од података који се уносе у образац прописан по Закону о слободном приступу информацијама од јавног значаја, на основу којег државни органи пружају информације од јавног значаја.
Процедура у вези са издавањем и коришћењем архивских докумената експлицитно и недвосмислено је предвиђена чл. 38. Закона о поступку регистрације Агенције за привредне регистре и чл. 4. Закона о Агенцији, којим је прописана обавеза Агенције за самостално старање о документацији и архиви и примену мера које се односе на обраду, управљање, смештај, техничко- технолошку и безбедносну заштиту ове грађе.
У циљу испуњавања ове законске обавезе, Агенција примењује Закон о културним добрима као и све друге прописе који регулишу област заштите и управљања архивском грађом и документарним материјалом.
Подсећамо, за издавање копије документације из архиве АПР наплаћује накнаду за извршену услугу, у складу са Одлуком о накнадама за послове регистрације и друге услуге које пружа АПР, а начин плаћања накнаде прописује подношење захтева који се везује за уплату. Доказ о уплати, као и до сада, садржи име и презиме подносица захтева тако да је Агенција и до сада поседовала податке о имену и презимену лица коме је издавала копије докумената. Овако транспарентан систем омогућио је великом броју грађана да без тешкоћа, на једноставан и ефикасан начин, дође до потребних информација, баш као што је једноставан и приступ за добијање копија документације. Као и остали грађани, и новинари-истраживачи користе архиву Агенције и наводе је као званичан извор података. Једино што је потребно јесте попуњавање писменог захтева чиме ничија права нису угрожена или ограничена.