Поступак регистрације удружења/савеза удружења са седиштем на територији Републике Србије, покреће се подношењем уредно попуњене регистрационе пријаве (оснивања, промена и брисања података), предложених додатака уз пријаве, прописане документације и доказа о уплати накнаде Агенцији за привредне регистре (АПР).
Регистрационе пријаве се попуњавају читко, електронски или писаним путем, а могу се преузети:
- бесплатно из одељка Обрасци,
- лично, уз накнаду у седишту АПР у Београду, Бранкова 25,
- уз накнаду у организационим јединицама АПР.
Уредно попуњене регистрационе пријаве са пратећом документацијом и доказом о уплати накнаде се подносе:
- лично, у седишту АПР у Београду, Бранкова 25,
- у организационим јединицама АПР,
- препорученом поштом на адресу Бранкова 25, 11000 Београд.
Наведене пријаве се из одељка Обрасци преузимају бесплатно, док се у Агенцији за привредне регистре и њеним организационим јединицама преузимају уз накнаду од 120,00 динара.
Датум и време подношења пријаве
Ако је пријава послата поштом, као датум и време подношења пријаве и документације узима се датум и време пријема пријаве у Агенцији.
Подносилац пријаве
Подносилац пријаве за упис у Регистар је:
- заступник удружења/савеза удружења,
- пуномоћник са приложеним писменим пуномоћјем потписаним од стране заступника удружења и снабдевен печатом удружења.
Напомена: Ако се пријава за упис у Регистар или преузимање одлуке регистратора врши преко пуномоћника, пуномоћје се доставља АПР као саставни део документације и то у оригиналу или овереној фотокопији. Ако је подносилац пријаве пуномоћник - адвокат, он може овластити другог адвоката за подношење пријаве и преузимање одлука регистратора (заменичко пуномоћје). Пуномоћника - адвоката може замењивати адвокатски приправник који је код њега запослен, само ако је тако одређено у пуномоћју.
Регистрационе пријаве оснивања, промене и брисања
Пријава се подноси на прописаном обрасцу. Поред пријаве која садржи опште податке о удружењу, подносиоцу, а у циљу економичности поступка, подносе се и предложени додаци уз сваку врсту промене. Предложени додаци уз пријаве се могу преузети уз накнаду у седишту АПР у Београду и организационим јединицама АПР, или бесплатно из одељка Обрасци.
Пријава се подноси на језику и писму који су у службеној употреби у Републици Србији.
Пријава се подноси Агенцији у једном примерку.
Напомена: Предложени додаци олакшавају и убрзавају процес одлучивања и уписа у Регистар, али не постоји обавеза подносиоца да их попуни и преда.
Уз пријаву се обавезно прилаже:
- документација која се подноси у складу са Законом и Правилником,
- доказ о уплати накнаде (висине накнада),
- факултативно: предложени додаци у зависности од врсте промене.
Потврда о поднетој пријави
Законом о поступку регистрације у Агенцији за привредне регистре је прописано да се на интернет страни Агенције објављују подаци о примљеној пријави који садрже:
- ознаку регистра,
- број под којим је пријава заведена,
- датум и време пријема пријаве,
- врсту пријаве,
- податак о подносиоцу пријаве и
- податак о статусу у коме се пријава налази.
На овај начин је подносиоцу пријаве омогућено да, од тренутка пријема пријаве у Агенцији, на страници Претрага података о примљеним регистрационим пријавама и жалбама прати њено кретање односно ток поступка и то само на основу броја предате пријаве или на основу података о подносиоцу пријаве).
Одлучивање регистратора по пријави
Регистратор доноси одлуке на основу чињеница из пријаве, приложених докумената и регистрованих података, без испитивања тачности чињеница из пријаве, веродостојности приложених докумената и правилности и законитости поступака у коме су документи донети.
По пријему пријаве регистратор, у складу са одредбом члана 14. Закона о поступку регистрације у Агенцији за привредне регистре, проверава да ли су испуњени законски услови за упис у регистар. Ако утврди да су поднете уредне пријаве и документација, регистратор у року од пет радних дана од дана пријема пријаве у АПР, доноси решење о упису промене података у регистар удружења, и решење објављује на интернет страни Агенције.
Ако регистратор у року од пет радних дана од дана подношења регистрационе пријаве, утврди да нису испуњени услови из члана 14. овог закона, донеће решење којим одбацује пријаву са навођењем који услови за регистрацију промене нису испуњени, и такво решење ће објавити на страници Претрага података о примљеним регистрационим пријавама и жалбама. Ако подносилац пријаве, у року од 30 дана од дана објављивања овог решења поднесе:
- нову регистрациону пријаву за упис података о чијој регистрацији је добио решење о одбацивању пријаве, позове се на број решења којим је ранија пријава одбачена и отклони утврђене недостатке,
- поднесе документацију на начин који је утврђен тим решењем,
плаћа половину прописаног износа накнаде за регистрацију.
Ако регистратор не одлучи о пријави у року од пет радних дана од дана пријема, сматраће се да је пријава усвојена, о чему доноси решење и тражену регистрацију, без одлагања, спроводи у Регистар. Ово правило се не примењује ако се пријава одбацује из следећих разлога:
- ако је регистратор ненадлежан за поступање по пријави;
- ако податак или достављени документ није предмет регистрације;
- ако је податак или документ чија се регистрација захтева већ регистрован.
Преузимање одлуке регистратора
Све одлуке регистратора у поступку регистрације се истовремено и објављују на интернет страни Агенције. Такође се и статути (статут или пречишћен текст статута ако је дошло до промене статута), истовремено објављују са доношењем решења којим се пријава усваја. Прописано је да регистрација података и докумената производи правно дејство према трећим лицима наредног дана од дана објављивања и да регистрација производи правно дејство за убудуће. Ако је подносилац у пријави назначио да жели да му се писмени отправак одлуке регистратора и достави, достава се врши на начин који је изабран у пријави. Иначе, Законом о поступку регистрације у Агенцији за привредне регистре је прописано да се достављање писменог отправка одлуке регистратора сматра извршеном даном слања на адресу која је означена у пријави.
Уколико се подносилац пријаве определио за преузимање одлуке у седишту АПР у Београду или организационој јединици АПР, следећа лица могу преузети одлуке регистратора:
- подносилац регистрационе пријаве;
- регистровани заступник;
- лице које заступник овласти пуномоћјем;
- пуномоћник адвокат може овластити другог адвоката (заменичко пуномоћје), осим ако је властодавац у пуномоћју другачије одредио;
- пуномоћника који је адвокат може замењивати адвокатски приправник који је код њега запослен, осим ако је властодавац у пуномоћју другачије одредио.
Назив удружења
Назив удружења мора бити на српском језику и ћириличком писму.
Назив удружења може садржати поједине стране речи ако оне чине назив међународне организације чије је удружење члан, ако су те речи уобичајене у српском језику, ако за њих нема одговарајуће речи у српском језику, или ако се ради о речима на мртвом језику.
Назив удружења, ако је то предвиђено статутом, може бити и на језику и писму националне мањине. Назив на језику и писму националне мањине уписује се у регистар после назива на српском језику и ћириличком писму.
Назив удружења, ако је то предвиђено статутом, може се уписати у регистар и у преводу на један или више страних језика, после уписа назива удружења на српском језику и ћириличком писму, односно језику и писму националне мањине.
Скраћени назив удружења
Удружење може имати и скраћени назив, који се одређује статутом и уписује се у Регистар.
Назив новооснованог удружења не може бити идентичан називу других удружења која су уписана или уредно пријављена за упис у Регистар.
Назив удружења не сме да буде заменљив са називом другог удружења нити да изазива забуну о удружењу, његовим циљевима или у погледу тога о каквој се врсти правног лица ради.
Из наведених разлога, препоручујемо да подносиоци регистрационих пријава оснивања удружења/савеза удружења или пријава за промену назива постојећих удружења/савеза удружења, изврше претрагу назива већ регистрованих удружења, како би избегли нежељено одбацивање захтева за регистрацију.
Резервација назива
У Регистру удружења је омогућена резервација назива и то на начин и у поступку који је прописан Законом о поступку регистрације у Агенцији. Резервација назива покреће се подношењем пријаве надлежном регистру са доказом о уплати накнаде за резервацију назива. Потврда о примљеној пријави за резервацију назива садржи:
- ознаку регистра,
- број под којим је пријава заведена,
- датум и време пријема пријаве,
- назив који се резервише, податке о подносиоцу пријаве и
- податке о висини накнаде.
Ако су испуњени услови за резервацију назива, регистратор у року од пет радних дана од дана подношења пријаве издаје потврду о резервацији назива и резервисани назив уноси у базу података резервисаних назива. Назив се резервише у корист подносиоца пријаве на рок од 60 дана од дана објаве. Ако нису испуњени услови за резервацију назива, регистратор у року од пет радних дана од дана подношења пријаве решењем одбија пријаву за резервацију назива. Пре истека рока на који је назив резервисан, лице у чију је корист назив резервисан, може, уз поновну уплату накнаде за резервацију назива, обновити резервацију назива на накнадни рок од 60 дана. Резервација назива може се пренети на друго правно или физичко лице до истека рока на који је назив резервисан. Регистратор потврду о преносу резервисаног назива доставља лицу у чију је корист назив резервисан.
Препорука: Препоручујемо да се пре избора назива увек изврши провера назива и то преко интернет стране Агенције. Законом је прописано да назив удружења/савеза удружења не може бити идентичан називу других удружења/савеза удружења која су уписана или уредно пријављена за упис у Регистар. Такође, назив удружења не сме да буде заменљив са називом другог удружења нити да изазива забуну о удружењу, његовима циљевима или у погледу тога о каквој се врсти правног лица ради.
Подношењем уредне пријаве за упис оснивања, назив удружења у оснивању ће се сматрати резервисаним. Ако се по пријави реши негативно, односно буде одбачена решењем или закључком, назив ће се аутоматски брисати са листе резервисаних назива.
Жалба на одлуку регистратора
На одлуку регистратора жалбу може поднети подносилац пријаве.
У жалби се обавезно наводи број и датум одлуке која се жалбом побија, разлози побијања, идентификациони подаци о подносиоцу жалбе и потпис подносиоца жалбе.
Жалба се подноси министру надлежном за људска и мањинска права и друштвени дијалог преко Агенције, у року од 30 дана од дана објављивања одлуке.
Ако подносилац пријаве изјави жалбу на решење којим је захтев за регистрацију одбачен уз утврђивање услова који нису били испуњени и истовремено отклони недостатке утврђене решењем, сматраће се да радње предузете ради отклањања утврђених недостатака нису ни предузете, односно наставиће се поступак по жалби. Ово значи да подносилац уз жалбу не може доставити недостајућу или исправљену документацију, односно да она неће бити узета у обзир ако је достављена уз жалбу.
Ако регистратор утврди да је жалба неблаговремена, недопуштена или изјављена од неовлашћеног лица, одбациће жалбу својим решењем.
Ако регистратор утврди да је жалба основана, измениће побијену одлуку или ставити ван снаге решење о одбацивању пријаве и донети решење о усвајању пријаве.
Ако регистратор у року од пет радних дана од дана пријема уредну жалбу нити одбаци нити усвоји, без одлагања је доставља надлежном министру.
Министар о жалби одлучује у року од 30 дана од дана пријема жалбе у министарству.
Одлука о жалби доставља се регистратору који је дужан да ту одлуку достави странци у року од осам дана од дана пријема.
Уз жалбу се подноси доказ о уплати републичке административне таксе за жалбу и одлуку. Такса се уплаћује у буџет Републике Србије, жиро-рачун 840-742221843-57, позив на број 50-016.
Према члану 5. став 1. тач 1) и 2) Закона о републичким административним таксама ("Сл. гласник РС", бр. 43/2003, 51/2003 - испр., 61/2005, 101/2005 - др. закон, 5/2009, 54/2009, 50/2011, 70/2011 - усклађени дин. изн., 55/2012 - усклађени дин. изн., 93/2012, 47/2013 - усклађени дин. изн., 65/2013 - др. закон, 57/2014 - усклађени дин. изн., 45/2015 - усклађени дин. изн., 83/2015, 112/2015, 50/2016 - усклађени дин. изн., 61/2017 - усклађени дин. изн., 113/2017, 3/2018 - испр., 50/2018 - усклађени дин. изн., 95/2018, 38/2019 - усклађени дин. изн., 86/2019, 90/2019 - испр., 98/2020 - усклађени дин. изн., 144/2020, 62/2021- усклађени дин. изн., 138/2022, 54/2023 - усклађени дин. изн., 92/2023, 59/2024 - усклађени дин. изн. и 63/2024 - измена и допуна усклађених дин. изн.) таксена обавеза за захтеве настаје у тренутку подношења, а за решења у тренутку захтева за њихово издавање. Према Тарифи републичких административних такси, такса за жалбу износи 590,00 динара (тарифни број 6), за решење по жалби 690,00 динара (тарифни број 9), а за опомену којом се обвезник позива да плати таксу 350,00 динара (тарифни број 18).