Од 1. јануара, сви привредници моћи ће да изврше све поступке регистрације у Регистру понуђача потпуно електронски, уз значајне уштеде времена и новца, јер више неће морати све потврде да прикупљају лично са различитих шалтера више државних органа.
Уписом у Регистар, понуђачима се знатно олакшава учешће на тендерима, док је за наручиоце олакшан приступ подацима на основу којих могу да провере фирме са којима би склопиле уговор. На основу доступних података из Регистра понуђача, институцијама ће бити на располагању подаци на основу којих могу боље да анализирају стање у систему јавних набавки, ради даљих унапређења.
То је саопштено данас на брифингу за медије у Агенцији за привредне регистре и истакнуто да је у регистру током 2022. регистровано укупно 14.585 правних лица. Према истраживању НАЛЕД-а, око 60% понуђача налази се ван овог регистра.
Унапређење регистра део је пројекта „Ефективне јавне набавке у служби економског раста“, који финансира Шведска агенција за међународни развој и сарадњу (Sida), а спроводи НАЛЕД.
„Унапређењем Регистра понуђача, Агенција за привредне регистре ће од 1. јануара омогућити електронску регистрацију и издавање решења, извода и потврда за понуђаче, као и једноставнији приступ регистрованим подацима, који привреди и другим правним лицима треба да олакшају овај поступак. Сигуран сам да ће уведене новине у поступку регистрације и вођењу Регистра понуђача, уз постојање еПортала за јавне набавке, обезбедити виши ниво правне сигурности и транспарентности и да ће то охрабрити све понуђаче да се у већем броју уписују у регистар и учествују у поступцима јавних набавки“, рекао је директор АПР-а Милан Лучић.
Према истраживању које је данас представио НАЛЕД, више од половине грађана позитивно оцењује нови систем јавних набавки. Број оних који су упознати са чињеницом да су се набавке преселиле у дигитално окружење је више него дуплиран у односу на 2021. и чак 64% грађана сматра да је ново решење унапредило ефикасност и транспарентност, док је у 2021. исто сматрало 47% становништва.
„Међутим, и даље постоје сегменти које је потребно унапређивати, а то су конкуренција и потреба повећања броја понуда на тендерима, којих је сада у просеку 2,5 по тендеру, као и подстицање наручилаца да уместо критеријума најниже цене која је заступљена у 95% тендера, предност дају квалитету. Поред тога, резултати у погледу реализованих зелених и социјалних јавних набавки показују да је њихова примена и даље недовољно развијена, а оне су несумњиво ефикасан алат за подршку заштити животне средине и осетљивим групама“, истакла је извршна директорка НАЛЕД-а Виолета Јовановић.
Програмски директор организације „Транспарентност Србија“ Немања Ненадић, у осврту на представљене резултате, истакао је да је у наредном периоду приоритет да се смањи неповерење понуђача и стекну услови да већи број фирми оспори оне набавке за које се сумња да су намештене.
Овом приликом представљена је и мобилна апликација еПортала за јавне набавке, која је доступна на Гугл продавници, а путем нотификација помаже понуђачима да брже реагују и не пропусте рокове када постављају питања, подносе понуде, захтеве за заштиту права и сл. Такође, представљена је и платформа за е-учење на адреси www.lppp.rs, где понуђачи и наручиоци имају прилику да се боље упознају са системом набавки, кроз прописе, мишљења, смернице и приручнике.
Погледајте инфографику – Нове електронске услуге у Регистру понуђача, а изјаве учесника Новогодишњег брифинга о јавним набавкама можете погледати на YouTube каналу АПР.