Kада је обвезник вођење пословних књига и састављање финансијских извештаја уговором поверио правном лицу, односно предузетнику у смислу члана 16. став 1. Закона о рачуноводству, то лице мора бити уписано Регистар пружалаца рачуноводствених услуга, да би достављени Статистички извештај био јавно објављен као потпун и рачунски тачан.

Замена Статистичког извештаја

Пре достављања захтева, проверити ажурност података о обвезнику у Евиденцији обвезника. У случају неажурних података, обвезник неће моћи да достави извештаје, односно документацију, у складу са прописима.

Обвезник који утврди да подаци у Статистичком извештају (СИ) нису исказани истинито и објективно, за разлику од података у јавно објављеном потпуном и рачунски тачном редовном годишњем финансијском извештају (РГФИ) уз који је СИ објављен, може најкасније до 31.12.2024. године да достави замену тог извештаја, путем захтева „Замена Статистичког извештаја”. Обвезници са пословном годином различитом од календарске ову врсту захтева могу поднети у року од 12 месеца од датума биланса.

Обвезници ревизије могу поднети захтев за замену СИ независно од достављања и јавног објављивања документације из члана 45. Закона о рачуноводству, као и њене исправности.

Садржина захтева

У оквиру захтева „Замена Статистичког извештаја“, правна лица и предузетници достављају СИ измењене садржине на обрасцу прописаном подзаконским актом за конкретну врсту обвезника. Осим тога, у захтев се преузимају подаци из јавно објављеног потпуног и рачунски тачног РГФИ уз који је достављен СИ чија се замена тражи, како би се обезбедила њихова логичка и рачунска усаглашеност са подацима које обвезник унесе у СИ.

Уз СИ измењене садржине, обвезници су дужни да доставе Изјашњење законског заступника о извршеним корекцијама података у СИ, са разлозима због којих се СИ мења и наводима у којем делу се образац мења. Изјашњење мора бити потписано квалификованим електронским потписом законског заступника.

За обвезнике код којих је законски заступник ограничен супотписом, неопходно је да сам захтев и Изјашњење законског заступника о извршеним корекцијама података у СИ буду потписани квалификованим електронским потписима законског заступника и супотписника

Само изузетно, уколико постоје објективне околности које спречавају супотписника да обезбеди квалификовани електронски сертификат (нпр. супотписник је странац који није у могућности да дође у Републику Србију), прихватиће се сагласност супотписника на садржину захтева којим је достављен Статистички извештај, односно прописана документација, издата у папирном облику. У том случају, поред поменуте сагласности, у оквиру захтева неопходно је доставити образложење супотписника о отежавајућим околностима због чега није потписао захтев својим квалификованим електронским потписом. Подсећамо да у овим ситуацијама, поменуто Изјашњење законског заступника треба да буде својеручно потписано од стране тог лица и супотписника, а потом верификована квалификованим електронским потписом законског заступника.

Поред наведеног, обвезници могу да доставе и одређена документа која могу бити релевантна за поступак обраде и јавног објављивања конкретног захтева, као на пример:

  • доказ о уплати накнаде - доставља се уколико до момента потписивања захтева није идентификована уплата;
  • извод из надлежног статусног регистра - достављају обвезници који се не региструју у регистрима које води Агенција, уколико неки од статусних података у Евиденцији обвезника није ажуран.

Начин достављања

Замена СИ се доставља применом Посебног информационог система Агенције (ПИС ФИ Агенције), одабиром одговарајућег захтева, у електронском облику, потписаног квалификованим електронским потписом законског заступника, на начин описан у Корисничком упутству за достављање замене Статистичког извештаја.

Уколико захтев за замену СИ није потписан на наведени начин (нпр. потписан је од стране рачуновође или другог лица на основу пуномоћја које је издао законски заступник и сл.), исти се враћа обвезнику електронским путем ради исправног потписивања. Осим тога, и документацијa уз СИ мора бити потписана од стране лица овлашћеног за њено доношење, како је то напред описано.

Да би се избегли проблеми у вези са видљивошћу појединих страна достављеног документа или података о потписнику, захтеви и документација који се достављају Агенцији морају бити потписани путем посебне бесплатне апликације Агенције (NexU-APR апликација) или путем апликација које обезбеђују потпис у клауду. На страници „Услуге - Сервис деск – техничка подршка еСервисима - Информације и техничка упутства” објављена су техничка упутства за инсталацију NexU-APR апликације и упутства за електронско потписивање сертификатима различитих сертификационих тела, односно упутство за потписивање преко сертификата у клауду.

Накнада

За обраду и јавно објављивање замене СИ потребно је платити накнаду у складу са Одлуком о накнадама за послове регистрације и друге услуге које пружа Агенција. Инструкције за плаћање накнаде, као и праћење статуса накнаде, обвезнику су обезбеђене у ПИС ФИ Агенције и приказане на линку „Статус наплате захтева/Инструкције за плаћање“.

Обрада и јавно објављивање

У случају да достављени захтев „Замена Статистичког извештаја има мањкавости, обавештење о утврђеним недостацима  се објављује на интернет страници Агенције у оквиру Регистра финансијских извештаја (Регистар) и истог дана се обвезнику доставља информација о томе на мејл адресу која је унета за законског заступника у захтев и адресу лица које је креирало кориснички налог. Утврђене недостатке, обвезник треба да отклони најкасније у року од 30 дана од дана објављивања обавештења. У супротном, замена СИ неће бити уписана у Регистар, односно СИ измењене садржине неће бити јавно објављен.

Уколико се у поступку обраде утврди да је у захтеву као лице одговорно за састављање финансијског извештаја обележен „пружалац рачуноводствене услуге“, а притом то правно лице или предузетник нису уписани у Регистар пружалаца рачуноводствених услуга, Агенција не израђује обавештење о недостацима, већ израђује допис о немогућности обраде захтева. На исти начин Агенција поступа и у случајевима када је замена СИ достављена у папирном облику, с тим што се тада јавно објављује и информација да је извештај достављен супротно Закону.

Потпун и рачунски тачан СИ измењене садржине и исправна документација се уписују у Регистар и јавно објављују на интернет страници Агенције као такви, заједно са потврдом о јавном објављивању. Након објављивања замене СИ, на интернет страници Агенције остаје објављен и СИ који је био предмет замене.

Уколико је СИ измењене садржине непотпун и рачунски нетачан, прописана накнада за обраду и јавно објављивање није плаћена,  пружалац рачуноводствeне услуге није уписан у Регистар пружалаца рачуноводствених услуга или је извештај достављен у папирној форми, замена СИ се јавно не објављује, а Агенција о томе дописом обавештава обвезника на исти начин на који се обвезнику доставља обавештење о утврђеним недостацима. У наведеном случају, обвезник има могућност да најкасније до краја пословне године у односу на годину на коју се тај извештај односи (до краја 2024. године за обвезнике са годином једнаком календарској), креира и поднесе нов захтев путем којег ће доставити замену СИ.