Пре достављања захтева, проверити ажурност података о обвезнику у Евиденцији обвезника. У случају неажурних података, обвезник неће моћи да достави извештаје, односно документацију, у складу са прописима.

Замена документације уз редован годишњи финансијски извештај

Обвезник ревизије чија је документација уз редован годишњи финансијски извештај (РГФИ), прописана чланом 45. Закона о рачуноводству (Закон), јавно објављена на интернет страници Агенције као исправна, може најкасније до 31.12.2024. године да захтева замену те документације, путем захтева Замена документације уз редован годишњи финансијски извештај“. Обвезници са пословном годином различитом од календарске ову врсту захтева могу поднети у року од 12 месеца од датума биланса.

Захтев за замену документације могу поднети и правна лица и предузетници који су доставили добровољну ревизију која је јавно објављена као исправна.

Садржина захтева

Обвезник може захтевати замену јавно објављене документације на начин да:

  • Изјаву да није усвојен финансијски извештај замени Одлуком о усвајању РГФИ која је накнадно донета од стране скупштине, односно другог надлежног органа обвезника;
  • Одлуку о усвајању РГФИ, услед техничке грешке у тој одлуци, замени новом Одлуком о усвајању;
  • Финансијски извештај који је грешком приложен уз Ревизорски извештај замени финансијским извештајем који је био предмет ревизије;
  • Ревизорски извештај, услед техничке грешке у том извештају, замени Ревизорским извештајем у којем су те грешке отклоњене;
  • Годишњи извештај о пословању замени Годишњим извештајем о пословању измењене садржине.

У оквиру захтева за замену, обвезник је дужан да достави документ чије објављивање том заменом тражи, заједно са изјашњењем доносиоца тог документа у којем треба навести у ком делу се документ мења, као и разлоге због којих се мења и које мора бити потписано квалификованим електронским потписом тог лица. Изузетно, обвезник није дужан да достави изјашњење, ако захтева замену изјаве да није усвојен РГФИ.

За обвезнике код којих је законски заступник ограничен супотписом, неопходно је да сам захтев и сваки документ који законски заступник доноси буду потписани квалификованим електронским потписима законског заступника и супотписника. У случају када је документ својеручно потписан од стране лица овлашћеног за његово доношење, довољно је да исти буде верификован квалификованим електронским потписом законског заступника.

Само изузетно, уколико постоје објективне околности које спречавају супотписника да обезбеди квалификовани електронски сертификат (нпр. супотписник је странац који није у могућности да дође у Републику Србију), прихватиће се сагласност супотписника са садржином захтева којим је достављен финансијски извештај, односно прописана документација, издата у папирном облику. У том случају, поред поменуте сагласности, у оквиру захтева неопходно је доставити образложење супотписника о отежавајућим околностима због чега није потписао захтев својим квалификованим електронским потписом. Подсећамо да у овим ситуацијама, документа која доноси законски заступник треба да буду својеручно потписана од стране тог лица и супотписника, а потом верификована квалификованим електронским потписом законског заступника.

Поред наведеног, обвезници могу да доставе и одређена документа која могу бити релевантна за поступак обраде и јавног објављивања конкретног захтева, као на пример:

  • доказ о уплати накнаде - доставља се уколико до момента потписивања захтева није идентификована уплата;
  • извод из надлежног статусног регистра - достављају обвезници који се не региструју у регистрима које води Агенција, уколико неки од статусних података у виденцији обвезника није ажуран.

Начин достављања

Захтев “Замена документације уз редован годишњи финансијски извештај“ се доставља применом Посебног информационог система Агенције (ПИС ФИ Агенције), у електронском облику, потписан квалификованим електронским потписом законског заступника, на начин описан у Корисничком упутству за достављање замене документације уз редован годишњи финансијски извештај.

Уколико захтев за замену документације уз РГФИ није потписан на наведени начин (нпр. потписан је од стране рачуновође или другог лица на основу пуномоћја које је издао законски заступник и сл.), исти се враћа обвезнику електронским путем ради исправног потписивања. Документацијa која се доставља у оквиру захтева мора бити потписана од стране лица овлашћеног за њено доношење.

Да би се избегли проблеми у вези са видљивошћу појединих страна достављеног документа или података о потписнику, захтеви и документација који се достављају Агенцији морају бити потписани путем посебне бесплатне апликације Агенције (NexU-APR апликација) или путем апликација које обезбеђују потпис у клауду. На страници „Услуге - Сервис деск – техничка подршка еСервисима - Информације и техничка упутства” објављена су техничка упутства за инсталацију NexU-APR апликације и упутства за електронско потписивање сертификатима различитих сертификационих тела, односно упутство за потписивање преко сертификата у клауду.

Ако Замена документације уз РГФИ буде достављена у папирном облику, Агенција исту неће обрадити нити јавно објавити на својој интернет страници, већ ће обвезнику доставити допис да је иста достављена супротно Закону.

Накнада

За обраду и јавно објављивање замене документације уз РГФИ потребно је платити накнаду у складу са Одлуком о накнадама за послове регистрације и друге услуге које пружа Агенција. Инструкције за плаћање накнаде, као и праћење статуса накнаде, обвезнику су обезбеђене у ПИС ФИ Агенције и приказане на линку „Статус наплате захтева/Инструкције за плаћање“.

Обрада и јавно објављивање

У случају да достављени захтев „Замена документације уз редован годишњи финансијски извештај има мањкавости, обавештење о утврђеним недостацима се објављује на интернет страници Агенције у оквиру Регистра финансијских извештаја (Регистар) и истог дана се обвезнику доставља информација о томе на мејл адресу која је унета за законског заступника у захтев и адресу лица које је креирало кориснички налог. Утврђене недостатке, обвезник треба да отклони најкасније у року од 30 дана од дана објављивања обавештења. У супротном, замена документације неће бити уписана у Регистар и јавно објављена.

Исправна замењена документација уз РГФИ се уписује у Регистар и јавно објављује на интернет страници Агенције као таква, заједно са потврдом о јавном објављивању. 

Уколико је замењена документација уз РГФИ неисправна укључујући и ситуације када прописана накнада за обраду и јавно објављивање није плаћена или је замена документације достављена у папирној форми, замена се јавно не објављује, а Агенција о томе дописом обавештава обвезника на исти начин на који се обвезнику доставља обавештење о утврђеним недостацима. У наведеном случају, обвезник има могућност да најкасније до краја пословне године у односу на годину на коју се извештај уз коју се доставља документација односи (до краја 2024. године за обвезнике са годином једнаком календарској), креира и поднесе нов захтев путем којег ће доставити замену документације.