У циљу анализе ефикасности поступка обраде захтева у обједињеној процедури за издавање е-грађевинских дозвола и мапирања простора за могућа унапређења, НАЛЕД је, у сарадњи са Агенцијом за привредне регистре (АПР), у периоду од септембра 2022. до фебруара 2023. године, спровео истраживање методом онлајн анкете. Истраживањем су обухваћени подносиоци захтева, обрађивачи (надлежни државни органи) и имаоци јавних овлашћења (издаваоци услова за пројектовање и прикључење). Поступак издавања дозвола спроводи се уз помоћ софтвера Централне евиденције обједињених процедура (ЦЕОП) који се користи за издавање дозвола, чије је вођење у надлежност АПР-а. ЦЕОП је успостављен у оквиру реформе у области издавања грађевинских дозвола, која је препозната као једна од најзначајнијих реформи у последњих десет година и захваљујући којој је Србија заузела високе позиције на глобалним листама конкурентности.
На седници Савеза за имовину и инвестиције НАЛЕД-а, чији је члан Агенција за привредне регистре, која је одржана 22.02.2023. године, представљени су резултати истраживања о могућностима унапређења система ЦЕОП за издавање е-Грађевинских дозвола. Истраживање показује да 80% подносилаца захтева чине пуномоћници и законски заступници правних лица, које у највећем броју чине пуномоћници са лиценцом одговорног пројектанта (59%) и пуномоћници без лиценце (19%), који захтеве подносе у име инвеститора.
Најчешће се покрећу процедуре за издавање локацијских услова (25%), за издавање решења за одобрење извођења радова по члану 145. Закона о планирању и изградњи (16%) и за грађевинске дозволе (15%), а три четвртине подносилаца захтева је поступање органа током обраде захтева оценило просечном оценом 4,1 од 5.
Према истраживању, чак 80% запослених у надлежним органима, који раде на пословима издавања дозвола, истакло је да су прописани рокови за издавање грађевинских и употребних дозвола сувише кратки. Као приоритете који ће допринети унапређењу процеса издавања дозвола, осим прописивања адекватних рокова за издавање дозвола, навели су повећање броја запослених и унапређење регулаторног оквира.
У вези са радом ЦЕОП-а, испитаници су просечном оценом 4,39 оценили разумљивост апликације током обраде захтева, док су имаоци јавних овлашћења оценили просечном оценом 4,3 сарадњу са АПР-ом који води ЦЕОП.
Подносиоци захтева су истакли три приоритета за унапређење процеса издавања грађевинских дозвола: боље контролисање поштовања законских рокова, унапређење брзине функционисања софтвера и креирање додатних функционалности у апликативном систему ЦЕОП. Агенција за привредне регистре ће резултате анкете и предлоге корисника система ЦЕОП узети уобзир приликом будућег унапређења софтвера Централне евиденције обједињених процедура.