Kада је обвезник вођење пословних књига и састављање финансијских извештаја уговором поверио правном лицу, односно предузетнику у смислу члана 16. став 1. Закона о рачуноводству, то лице мора бити уписано Регистар пружалаца рачуноводствених услуга, да би достављени финансијски извештај био јавно објављен као потпун и рачунски тачан

Консолидовани годишњи финансијски извештај

Пре достављања захтева, проверити ажурност података о обвезнику у Евиденцији обвезника. У случају неажурних података, обвезник неће моћи да достави извештаје, односно документацију, у складу са прописима.

У складу са Законом о рачуноводству (Закон), правна лица која контролишу једно или више зависних правних лица (матична правна лица) су дужна да најкасније до 30. априла 2024. године доставе Агенцији за привредне регистре (Агенција) консолидовани годишњи финансијски извештај (КГФИ) са стањем на дан 31. децембра 2023. године. Изузетно, матична правна лица која имају пословну годину различиту од календарске тај извештај састављају са стањем на последњи дан своје пословне године, у ком случају исти треба да доставе најкасније у року од четири месеца од датума састављања. По истеку законског рока, КГФИ за 2023. годину је могуће доставити до краја наредне пословне године у односу на годину на коју се извештај односи (до краја 2024. године за обвезнике за пословном годином која је једнака календарској), након чега престаје свака могућност његовог достављања.

Од обавезе састављања, достављања и обелодањивања КГФИ се изузимају:

  • мале групе, које су најмање две узастопне године разврстане у ту величину осим ако је барем један члан групе друштво од јавног интереса,
  • матично правно лице које је истовремено зависно у некој другој, вишој економској целини, под условом да и његово матично правно лице такође има седиште у Републици Србији, а под условима наведeним у члану 32. ст. 2. до 6. Закона,
  • матично правно лице које има само зависна правна лица која су, појединачно или у консолидованом збиру, са становишта израде КГФИ материјално безначајна или ако се сва његова зависна правна лица могу изузети од консолидовања, на основу става 6. члана 32. Закона.

Матична правна лица КГФИ могу доставити путем захтева „Консолидовани годишњи финансијски извештај“.

Матична правна лица су дужна да уз КГФИ доставе и документацију прописану чланом 45. Закона, што могу учинити на један од следећих начина:

  • одвојено од КГФИ, у ком случају се КГФИ доставља путем захтева „Консолидовани годишњи финансијски извештај“ у роковима наведеним за достављање те врсте извештаја, а документацију, након јавног објављивања тог извештаја као потпуног и рачунски тачног, путем захтева „Документација уз консoлидовани годишњи финансијски извештај“ у роковима прописаним за достављање документације уз КГФИ (до 31. јула за обвезнике са годином једнаком календарској).
  • истовремено са достављањем КГФИ, путем захтева „Консолидовани годишњи финансијски извештај и документација“ у роковима наведеним за достављање КГФИ (до 30.4. за обвезнике са годином једнаком календарској);

Обвезник ревизије који није доставио потпун и рачунски тачан КГФИ до истека рока за достављање документације уз KГФИ, исти може доставити само заједно са документацијом која се на њега односи.

Садржина захтева

Консолидовани годишњи финансијски извештај се саставља на обрасцима прописаним подзаконским актима који уређују садржину и форму образаца финансијских извештаја које примењује матично правно лице и исти чинe обрасци: 

  • Консолидовани биланс стања;
  • Консолидовани биланс успеха;
  • Консолидовани извештај о осталом резултату;
  • Консолидовани извештај о токовима готовине;
  • Консолидовани извештај о променама на капиталу;
  • Напомене уз КГФИ (у форми текста).
За обвезнике код којих је законски заступник ограничен супотписом, неопходно је да сам захтев и сваки документ који законски заступник доноси (нпр. Напомене уз КГФИ и др.), буду потписани квалификованим електронским потписима законског заступника и супотписника.

Само изузетно, уколико постоје објективне околности које спречавају супотписника да обезбеди квалификовани електронски сертификат (нпр. супотписник је странац који није у могућности да дође у Републику Србију), прихватиће се сагласност супотписника са садржином захтева којим је достављен финансијски извештај, издата у папирном облику. У том случају, поред поменуте сагласности, у оквиру захтева неопходно је доставити образложење супотписника о отежавајућим околностима због чега није потписао захтев својим квалификованим електронским потписом. Подсећамо да у овим ситуацијама, документа која доноси законски заступник треба да буду својеручно потписана од стране тог лица и супотписника, а потом верификована квалификованим електронским потписом законског заступника.

Осим наведеног, обвезници могу да доставе и одређена документа која могу бити релевантна за поступак обраде и јавног објављивања конкретног захтева, као на пример:

  • доказ о уплати накнаде - доставља се уколико до момента потписивања захтева није идентификована уплата;
  • извод из надлежног статусног регистра - достављају обвезници који се не региструју у регистрима које води Агенција, уколико неки од статусних података у Eвиденцији обвезника није ажуран.

Начин достављања

Консолидовани годишњи финансијски извештај се доставља применом Посебног информационог система Агенције (ПИС ФИ Агенције), одабиром одговарајућег захтева, у електронском облику, потписаног квалификованим електронским потписом законског заступника, на начин описан у Корисничком упутству за достављање консолидованог годишњег финансијског извештаја.

Уколико KГФИ, односно захтев није потписан од стране законског заступника (нпр. потписан је од стране рачуновође или другог лица на основу пуномоћја које је издао законски заступник и сл.) исти се враћа обвезнику електронским путем, ради исправног потписивања. Напомене уз финансијски извештај, такође, морају бити потписане квалификованим електронским потписом законског заступника.

Да би се избегли проблеми у вези са видљивошћу појединих страна достављеног документа или података о потписнику, захтеви и документација који се достављају Агенцији морају бити потписани путем посебне бесплатне апликације Агенције (NexU-APR апликација) или путем апликација које обезбеђују потпис у клауду. На страници „Услуге - Сервис деск – техничка подршка еСервисима - Информације и техничка упутства” објављена су техничка упутства за инсталацију NexU-APR апликације и упутства за електронско потписивање сертификатима различитих сертификационих тела, односно упутство за потписивање преко сертификата у клауду.

Накнада

За обраду и јавно објављивање КГФИ потребно је платити накнаду у складу са Одлуком о накнадама за послове регистрације и друге услуге које пружа Агенција. У случају достављања извештаја након законског рока, накнада се увећава за накнаду за неблаговремено достављање истог (3.000 РСД). Инструкције за плаћање накнаде, као и праћење статуса накнаде, обвезнику су обезбеђене у ПИС ФИ Агенције и приказане на линку „Статус наплате захтева/Инструкције за плаћање“.

Обрада и јавно објављивање

У случају да достављени захтев „Консолидовани годишњи финансијски извештај“ има мањкавости, обавештење о утврђеним недостацима  се објављује на интернет страници Агенције у оквиру Регистра финансијских извештаја (Регистра) и истог дана се обвезнику доставља информација о томе на мејл адресе потписника захтева захтева илица које је креирало кориснички налог. Утврђене недостатке, обвезник треба да отклони најкасније у року од 30 дана од дана објављивања обавештења. У супротном, КГФИ неће бити уписан у Регистар и јавно објављен као потпун и рачунски тачан.

Уколико се у поступку обраде утврди да је у захтеву као лице одговорно за састављање финансијског извештаја обележен „пружалац рачуноводствене услуге“, а притом то правно лице или предузетник нису уписани у Регистар пружалаца рачуноводствених услуга, Агенција не израђује обавештење о недостацима, већ одмах по пријему захтева јавно објављује информацију да извештај није састављен на начин прописан Законом и да не може бити јавно објављен. На исти начин ће се поступити и у случајевима када КГФИ буде достављен у папирном облику, када ће Агенција само јавно објавити информацију да је тај извештај достављен супротно Закону. У наведеним случајевима обвезнику се доставља и допис о немогућности обраде КГФИ.

Потпун и рачунски тачан КГФИ се уписује у Регистар и јавно објављује на интернет страници Агенције као такав, заједно са потврдом о јавном објављивању. Након тога, обвезници треба у законском року да доставе документацију прописану чланом 45. Закона, а у случају да су вршили корекције у односу на јавно објављени КГФИ, након његовог јавног објављивања као потпуног и рачунски тачног, уз поменуту документацију достављају и кориговани КГФИ путем захтева кориговани КГФИ са документацијом.

Уколико се КГФИ јавно објави као непотпун и рачунски нетачан или се објави информација да извештај није јавно објављен услед неплаћене накнаде за обраду и јавно објављивање, чињенице да пружалац рачуноводствeне услуге обвезнику није уписан у Регистар пружалаца рачуноводствених услуга или услед  достављања у папирној форми, обвезник има могућност да најкасније до краја наредне пословне године у односу на годину на коју се тај извештај односи (до краја 2024. године за обвезнике са пословном годином која је једнака календарској), креира и поднесе нов захтев путем којег ће доставити КГФИ за 2023. годину.