Kада је обвезник вођење пословних књига и састављање финансијских извештаја уговором поверио правном лицу, односно предузетнику у смислу члана 16. став 1. Закона о рачуноводству, то лице мора бити уписано Регистар пружалаца рачуноводствених услуга, да би достављени финансијски извештај био јавно објављен као потпун и рачунски тачан.

Замена ванредног финансијског извештаја

Пре достављања захтева, проверити ажурност података о обвезнику у Евиденцији обвезника. У случају неажурних података, обвезник неће моћи да достави извештаје, односно документацију, у складу са прописима.

Обвезник који утврди да резултати пословања и финансијски положај у ванредном финансијском извештају (ВФИ), који је јавно објављен на интернет страници Агенције као потпун и рачунски тачан, нису исказани истинито и објективно, може захтевати замену тог извештаја најкасније до дана достављања редовног годишњег финансијског извештаја (РГФИ) тог обвезника за пословну годину у којој је настао основ за састављање ВФИ. Замена се доставља путем захтева “Замена ванредног финансисјког извештаја”.

Садржина захтева

У оквиру захтева „Замена ванредног финансијског извештаја“, правна лица и предузетници достављају ВФИ измењене садржине у обиму (Биланс стања и Биланс успеха) и на обрасцима прописаним подзаконским актима за конкретну врсту обвезника, као што су то чинили приликом достављања финансијског извештаја чија се замена тражи. Осим наведеног, обвезници су дужни да доставе Одлуку о усвајању финансијског извештаја измењене садржине коју је донела скупштина односно оснивачи или други надлежни орган обвезника, а која мора бити потписана од стране лица овлашћеног за њено доношење у складу са прописима.

Поред наведеног, обвезници могу да доставе и одређена документа која могу бити релевантна за поступак обраде и јавног објављивања конкретног захтева, као на пример:

  • доказ о уплати накнаде - доставља се уколико до момента потписивања захтева није идентификована уплата;
  • извод из надлежног статусног регистра - достављају обвезници који се не региструју у регистрима које води Агенција, уколико неки од статусних података у евиденцији обвезника није ажуран.

Изузетно, уколико супотписник нема квалификовани електронски сертификат, у оквиру захтева је неопходно доставити сагласност супотписника на садржину захтева којим је достављен финансијски извештај, односно прописана документација.

Начин достављања

Замена ВФИ се доставља применом Посебног информационог система Агенције (ПИС ФИ Агенције), одабиром одговарајућег захтева, у електронском облику, потписаног квалификованим електронским потписом законског заступника, на начин описан у Корисничком упутству за достављање замене ванредног финансијског извештаја.

Уколико захтев за замену ВФИ није потписан на наведени начин (нпр. потписан је од стране рачуновође или другог лица на основу пуномоћја које је издао законски заступник и сл.), исти се враћа обвезнику електронским путем ради исправног потписивања. Осим тога, и документацијa уз ВФИ мора бити потписана од стране лица овлашћеног за њено доношење, како је то напред описано.

За обвезнике код којих је законски заступник ограничен супотписом, неопходно је да сам захтев и сваки документ који законски заступник доноси буду потписани квалификованим електронским потписима законског заступника и супотписника. У случају када је документ својеручно потписан од стране лица овлашћеног за његово доношење, довољно је да исти буде верификован квалификованим електронским потписом законског заступника.

Само изузетно, уколико постоје објективне околности које спречавају супотписника да обезбеди квалификовани електронски сертификат (нпр. супотписник је странац који није у могућности да дође у Републику Србију), прихватиће се сагласност супотписника са садржином захтева којим је достављен финансијски извештај, односно прописана документација, издата у папирном облику. У том случају, поред поменуте сагласности, у оквиру захтева неопходно је доставити образложење супотписника о отежавајућим околностима због чега није потписао захтев својим квалификованим електронским потписом. Подсећамо да у овим ситуацијама, документа која доноси законски заступник треба да буду својеручно потписана од стране тог лица и супотписника, а потом верификована квалификованим електронским потписом законског заступника.

Да би се избегли проблеми у вези са видљивошћу појединих страна достављеног документа или података о потписнику, захтеви и документација који се достављају Агенцији морају бити потписани путем посебне бесплатне апликације Агенције (NexU-APR апликација) или путем апликација које обезбеђују потпис у клауду.. На страници „Услуге - Сервис деск – техничка подршка еСервисима - Информације и техничка упутства” објављена су техничка упутства за инсталацију NexU-APR апликације и упутства за електронско потписивање сертификатима различитих сертификационих тела, односно упутство за потписивање преко сертификата у клауду.

Накнада

За обраду и јавно објављивање замене ВФИ потребно је платити накнаду у складу са Одлуком о накнадама за послове регистрације и друге услуге које пружа Агенција. Накнада коју обвезник плаћа идентична је основној накнади коју је платио приликом достављања ВФИ чија се замена тражи. Инструкције за плаћање накнаде, као и праћење статуса накнаде, обвезнику су обезбеђене у ПИС ФИ Агенције и приказане на линку „Статус наплате захтева/Инструкције за плаћање“.

Обрада и јавно објављивање

У случају да достављени захтев „Замена ванредног финансијског извештаја има мањкавости, обавештење о утврђеним недостацима  се објављује на интернет страници Агенције у оквиру Регистра финансијских извештаја (Регистар) и истог дана се обвезнику доставља информација о томе на мејл адресe потписника захтева и лица које је креирало кориснички налог. Утврђене недостатке, обвезник треба да отклони најкасније у року од 30 дана од дана објављивања обавештења. У супротном, замена ВФИ неће бити уписана у Регистар, односно финансијски извештај измењене садржине неће бити јавно објављен као потпун и рачунски тачан, а документација као исправна.

Уколико се у поступку обраде утврди да је у захтеву као лице одговорно за састављање финансијског извештаја обележен „пружалац рачуноводствене услуге“, а притом то правно лице или предузетник нису уписани у Регистар пружалаца рачуноводствених услуга, Агенција не израђује обавештење о недостацима, већ израђује допис о немогућности обраде захтева. На исти начин Агенција поступа и у случајевима када је замена РГФИ достављена у папирном облику, с тим што се тада јавно  објављује информација да је извештај достављен супротно Закону.

Потпун и рачунски тачан ВФИ измењене садржине и исправна документација се уписују у Регистар и јавно објављују на интернет страници Агенције као такви, заједно са потврдом о јавном објављивању. 

Након објављивања замене ВФИ, на интернет страници Агенције остаје објављен и ВФИ који је био предмет замене.

Уколико је ВФИ измењене садржине непотпун и рачунски нетачан, прописана накнада за обраду и јавно објављивање није плаћена, пружалац рачуноводствeне услуге није уписан у Регистар пружалаца рачуноводствених услуга или је извештај достављен у папирној форми, замена ВФИ се јавно не објављује, а Агенција о томе дописом обавештава обвезника на исти начин на који се обвезнику доставља обавештење о утврђеним недостацима. У наведеном случају, обвезник има могућност да креира и поднесе нов захтев путем којег ће доставити замену ВФИ пре достављања РГФИ који се односи на пословну годину у којој је настао основ за састављање ВФИ.