Пре достављања захтева, проверити ажурност података о обвезнику у Евиденцији обвезника. У случају неажурних података, обвезник неће моћи да достави извештаје, односно документацију, у складу са прописима.

Консолидовани годишњи финансијски извештај веће групе правних лица

Матично правно лице које је истовремено зависно правно лице свом матичном правном лицу са седиштем у Републици Србији (тзв. поседовано матично правно лице), а чије хартије од вредности нису укључене у трговање у смислу прописа којим се регулише тржиште капитала, дужно је да најкасније до 31. јула 2024. године достави Консoлидовани годишњи финансијски извештај (КГФИ) веће групе правних лица  заједно са прописаном документацијом, уколико испуњава и остале услове за ослобађање од обавезе састављања и достављања КГФИ, прописане чланом 32. ст. 3. и 4. Закона о рачуноводству. Наведени извештај се доставља путем захтева „Консолидовани годишњи финансијски извештај веће групе правних лица који подноси поседовано матично правно лице“.

Садржина захтева

У оквиру захтева „КГФИ веће групе правних лица који подноси поседовано матично правно лице“, обвезник доставља:

  • КГФИ веће групе правних лица у PDF формату, потписан од стране законског заступника матичног правног лица те групе;
  • Ревизорски извештај, уз који се прилаже КГФИ веће групе правних лица који је био предмет ревизије;
  • Годишњи извештај о пословању веће групе правних лица, који саставља матично правно лице те групе.
За обвезнике код којих је законски заступник ограничен супотписом, неопходно је да захтев буде потписан квалификованим електронским потписима законског заступника матичног правног лица и супотписника. Документа приложена у оквиру захтева, која су потписана од стране лица овлашћеног за њихово доношење, могу бити верификована само квалификованим електронским потписом законског заступника обвезника.

Само изузетно, уколико постоје објективне околности које спречавају супотписника да обезбеди квалификовани електронски сертификат (нпр. супотписник је странац који није у могућности да дође у Републику Србију), прихватиће се сагласност супотписника са садржином захтева којим је достављен финансијски извештај, односно прописана документација, издата у папирном облику. У том случају, поред поменуте сагласности, у оквиру захтева неопходно је доставити образложење супотписника о отежавајућим околностима због чега није потписао захтев својим квалификованим електронским потписом. Подсећамо да у овим ситуацијама, документа која доноси законски заступник треба да буду својеручно потписана од стране тог лица и супотписника, а потом верификована квалификованим електронским потписом законског заступника.

Поред наведеног, обвезници могу да доставе и одређена документа која могу бити релевантна за поступак обраде и јавног објављивања конкретног захтева, као на пример:

  • доказ о уплати накнаде - доставља се уколико до момента потписивања захтева није идентификована уплата;
  • извод из надлежног статусног регистра - достављају обвезници који се не региструју у регистрима које води Агенција, уколико неки од статусних података у виденцији обвезника није ажуран.

Начин достављања

Захтев „КГФИ веће групе правних лица који подноси поседовано матично правно лице се доставља применом Посебног информационог система Агенције (ПИС ФИ Агенције)у електронском облику, потписан квалификованим електронским потписом законског заступника поседованог матичног правног лица, на начин описан у Корисничком упутству за достављање КГФИ веће групе правних лица који подноси поседовано матично правно лице.

Уколико захтев није потписан на наведени начин (нпр. потписан је од стране рачуновође или другог лица на основу пуномоћја које је издао законски заступник и сл.), исти се враћа обвезнику електронским путем ради исправног потписивања. Осим тога, и документа морају бити потписана од стране лица овлашћених за њихово доношење.

Да би се избегли проблеми у вези са видљивошћу појединих страна достављеног документа или података о потписнику, захтеви и документација који се достављају Агенцији морају бити потписани путем посебне бесплатне апликације Агенције (NexU-APR апликација) или путем апликација које обезбеђују потпис у клауду. На страници „Услуге - Сервис деск – техничка подршка еСервисима - Информације и техничка упутства” објављена су техничка упутства за инсталацију NexU-APR апликације и упутства за електронско потписивање сертификатима различитих сертификационих тела, односно упутство за потписивање преко сертификата у клауду.

Ако КГФИ веће групе правних лица који подноси поседовано матично правно лице буде достављен у папирном облику, Агенција исти неће обрадити нити јавно објавити на својој интернет страници, већ ће јавно објавити информацију и обвезнику доставити допис да је тај извештај достављен супротно Закону.

Накнада

За обраду и јавно објављивање КГФИ веће групе правних лица потребно је платити накнаду у складу са Одлуком о накнадама за послове регистрације и друге услуге које пружа Агенција. У случају достављања захтева након законског рока, основна накнада се увећава за накнаду за неблаговремено достављање (3.000 РСД). Инструкције за плаћање накнаде, као и праћење статуса накнаде, обвезнику су  обезбеђене у ПИС ФИ Агенције и приказане на линку „Статус наплате захтева/Инструкције за плаћање“.

Обрада и јавно објављивање

У случају да достављени захтев КГФИ веће групе правних лица који подноси поседовано матично правно има мањкавости, обавештење о утврђеним недостацима се објављује на интернет страници Агенције у оквиру Регистра финансијских извештаја (Регистар) и истог дана се обвезнику доставља информација о томе на мејл адресe потписника захтева и лица које је креирало кориснички налог. Утврђене недостатке, обвезник треба да отклони најкасније у року од 30 дана од дана објављивања обавештења. У супротном, КГФИ веће групе правних лица, заједно са документацијом, неће бити уписан у Регистар и јавно објављени као исправан.

Исправан КГФИ се, заједно исправном документацијом, уписује у Регистар и јавно објављује на интернет страници Агенције као такав, заједно са потврдом о јавном објављивању.

КГФИ веће групе правних лица је исправан, само уколико је и документација достављена уз тај извештај исправна.

Уколико се јавно објави да је КГФИ неисправан или се објави информација да извештај није јавно објављен услед неплаћене накнаде за обраду и јавно објављивање или услед достављања у папирној форми, обвезник има могућност да најкасније до краја пословне године у односу на годину на коју се тај извештај односи (до краја 2024. године за обвезнике са годином једнаком календарској), креира и поднесе нов захтев путем којег ће доставити КГФИ веће групе правних лица.