Kада је обвезник вођење пословних књига и састављање финансијских извештаја уговором поверио правном лицу, односно предузетнику у смислу члана 16. став 1. Закона о рачуноводству, то лице мора бити уписано Регистар пружалаца рачуноводствених услуга, да би достављени финансијски извештај био јавно објављен као потпун и рачунски тачан.

Редован годишњи финансијски извештај и документација

Пре достављања захтева, проверити ажурност података о обвезнику у Евиденцији обвезника. У случају неажурних података, обвезник неће моћи да достави извештаје, односно документацију, у складу са прописима.

Обвезници ревизије који у роковима предвиђеним за достављање редовног годишњег финансијског извештаја (РГФИ), односно наjкасније до 1. априла 2024. године имају припремљену документацију прописану чланом 45. Закона о рачуноводству (Закон), исту могу да доставе и истовремено са РГФИ, путем захтева „Редован годишњи финансијски извештај и документација“. Наведено се односи и на обвезнике ревизије са пословном годином различитом од календарске, који ову врсту захтева могу поднети у року од три месеца од датума биланса.

Обвезник ревизије који није доставио потпун и рачунски тачан РГФИ до истека рока за достављање документације уз РГФИ (до 1. јула 2024. године, односно у року од шест месеци од датума биланса за  обвезнике ревизије са пословном годином различитом од календарске), предметни извештај касније може да достави само заједно са документацијом која се на њега односи, и то путем захтева „Редован годишњи финансијски извештај и документација“.

Обвезници ревизије који одлуче да прописану документацију поднесу одвојено од РГФИ (како је то дефинисано Законом), РГФИ достављају путем захтева „Редован годишњи финансијски извештај“ у роковима наведеним за достављање те врсте извештаја, а документацију путем захтева „Документација уз редован годишњи финансијски извештај“ у роковима прописаним за достављање документације уз РГФИ (до 1. јула за обвезнике са годином једнаком календарској). 

Садржина захтева

У оквиру захтева „Редован годишњи финансијски извештај и документација“, правна лица и предузетници достављају РГФИ у обиму који је утврђен Законом, а на обрасцима прописаним подзаконским актима за конкретну групу обвезника. Уз исти, за потребе статистике, на прописаном обрасцу достављају и Статистички извештај који се односи на исту пословну годину. Осим тога, обвезници су дужни да доставе и документацију прописану чланом 45. Закона, и то:

  • одлуку о усвајању РГФИ, коју је донела скупштина односно оснивачи или други надлежни орган обвезника - потписану од стране лица овлашћеног за њено доношење у складу са прописима; уместо одлуке, обвезници могу доставитиизјаву да није донета одлука о усвајању РГФИ, потписану од стране законског заступника,
  • ревизорски извештај – састављен у складу са законом којим се уређује ревизија, уз који се прилаже РГФИ који је био предмет ревизије и који је потписан квалификованим електронским потписом кључног ревизорског партнера; уместо ревизорског извештаја, обвезник који је истовремено матично правно лице може одлучити да о обављеној ревизији РГФИ и консолидованог годишњег финансијског извештаја (КГФИ) достави обједињени ревизорски извештај;
  • годишњи извештај о пословању који достављају велика и средња правна лица, сва јавна друштва, као и мала и микро правна лица која нису две године узастопно разврстана као таква; уколико обвезник који је истовремено матично правно лице одлучи да годишњи извештај о пословању и консолидовани годишњи извештај о пословању прикажe као један извештај, Агенцији је потребно доставити одлуку надлежног органа о томе, при чему је са истом неопходно истовремено поднети и Одлуку о усвајању РГФИ, а могуће је доставити и тај обједињени извештај. У случају достављања одлуке без годишњег извештаја о пословању, Агенција неће обрадити и јавно објавити РГФИ и документацију, све док обвезник не достави тај извештај уз КГФИ.

За обвезнике код којих је законски заступник ограничен супотписом, неопходно је да сам захтев и сваки документ који законски заступник доноси (нпр. Изјаву законског заступника да није усвојен финансијски извештај, Напомене уз финансијски извештај и др.), буду потписани квалификованим електронским потписима законског заступника и супотписника. У случају када је документ својеручно потписан од стране лица овлашћеног за његово доношење, довољно је да исти буде верификован квалификованим електронским потписом законског заступника.

Само изузетно, уколико постоје објективне околности које спречавају супотписника да обезбеди квалификовани електронски сертификат (нпр. супотписник је странац који није у могућности да дође у Републику Србију), прихватиће се сагласност супотписника са садржином захтева којим је достављен финансијски извештај, односно прописана документација, издата у папирном облику. У том случају, поред поменуте сагласности, у оквиру захтева неопходно је доставити образложење супотписника о отежавајућим околностима због чега није потписао захтев својим квалификованим електронским потписом. Подсећамо да у овим ситуацијама, документа која доноси законски заступник треба да буду својеручно потписана од стране тог лица и супотписника, а потом верификована квалификованим електронским потписом законског заступника.

Поред наведеног, обвезници могу да доставе и одређена документа која могу бити релевантна за поступак обраде и јавног објављивања конкретног захтева, као на пример:

  • доказ о уплати накнаде - доставља се уколико до момента потписивања захтева није идентификована уплата;
  • извод из надлежног статусног регистра - достављају обвезници који се не региструју у регистрима које води Агенција, уколико неки од статусних података у виденцији обвезника није ажуран.

Начин достављања

Редован годишњи финансијски извештај и документација се достављају применом Посебног информационог система Агенције (ПИС ФИ Агенције), одабиром одговарајућег захтева, у електронском облику, потписаног квалификованим електронским потписом законског заступника, на начин описан у Корисничком упутству за достављање редовног годишњег финансијског извештаја и документације.

Уколико захтев није потписан на наведени начин (нпр. потписан је од стране рачуновође или другог лица на основу пуномоћја које је издао законски заступник и сл.), исти се враћа обвезнику електронским путем ради исправног потписивања. Напомене уз финансијске извештаје, такође, морају бити потписане квалификованим електронским потписом законског заступника. Осим тога, и документацијa уз РГФИ мора бити потписана од стране лица овлашћеног за њено доношење, како је то напред описано.

Да би се избегли проблеми у вези са видљивошћу појединих страна достављеног документа или података о потписнику, захтеви и документација који се достављају Агенцији морају бити потписани путем посебне бесплатне апликације Агенције (NexU-APR апликација) или путем апликација које обезбеђују потпис у клауду.

На страници „Услуге - Сервис деск – техничка подршка еСервисима - Информације и техничка упутства” објављена су техничка упутства за инсталацију NexU-APR апликације и упутства за електронско потписивање сертификатима различитих сертификационих тела, односно упутство за потписивање преко сертификата у клауду.

Накнада

За обраду и јавно објављивање РГФИ и документације потребно је платити накнаду у складу са Одлуком о накнадама за послове регистрације и друге услуге које пружа Агенција. При утврђивању накнаде коју треба уплатити сабирају се основна накнада за обраду и јавно објављивање РГФИ и основна накнада за обраду и јавно објављивање прописане документације. Осим тога, у случају достављања РГФИ и документације након истека законског рока, укупна накнада се увећава за накнаду за неблаговремено достављање у износу од 3.000 РСД, независно од тога да ли је прекорачен само рок за достављање РГФИ или и рок за достављање документације. Инструкције за плаћање накнаде, као и праћење статуса накнаде, обвезнику су обезбеђене у ПИС ФИ Агенције и приказане на линку „Статус наплате захтева/Инструкције за плаћање“.

Обрада и јавно објављивање

У случају да достављени захтев „Редован годишњи финансијски извештај и документација“ има мањкавости, обавештење о утврђеним недостацима се објављује на интернет страници Агенције у оквиру Регистра финансијских извештаја (Регистар) и истог дана се обвезнику доставља информација о томе на мејл адресу која је унета за законског заступника у захтев и адресу лица које је креирало кориснички налог. Утврђене недостатке, обвезник треба да отклони најкасније у року од 30 дана од дана објављивања обавештења. У супротном, РГФИ и документација неће бити уписани у Регистар и јавно објављени као потпун и рачунски тачан извештај, односно исправна документација.

Уколико се у поступку обраде утврди да је у захтеву као лице одговорно за састављање финансијског извештаја обележен „пружалац рачуноводствене услуге“, а притом то правно лице или предузетник нису уписани у Регистар пружалаца рачуноводствених услуга, Агенција не израђује обавештење о недостацима, већ одмах по пријему захтева јавно објављује информацију да извештај није састављен на начин прописан законом и да не може бити јавно објављен. На исти начин ће се поступити и у случајевима када РГФИ буде достављен у папирном облику, када ће Агенција само јавно објавити информацију да је тај извештај достављен супротно Закону. У наведеним случајевима обвезнику се доставља и допис о немогућности обраде РГФИ.

Потпун и рачунски тачан РГФИ се, заједно са Статистичким извештајем и исправном документацијом, уписује у Регистар и јавно објављује на интернет страници Агенције као такав, заједно са потврдом о јавном објављивању. Након тога, обвезници ревизије могу захтевати замену РГФИ, замену Статистичког извештаја и замену документације.

Услед истовременог достављања РГФИ и документације, финансијски извештај је потпун и рачунски тачан, само уколико је и документација достављена уз тај извештај исправна. Такође, уколико је финансијски извештај непотпун и рачунски нетачан, документација достављена уз исти се јавно објављује као неисправна.

Уколико се јавно објави да је РГФИ непотпун и рачунски нетачан, а документација неисправна или се објави информација да извештај, односно документација нису јавно објављени услед неплаћене накнаде за обраду и јавно објављивање, чињенице да пружалац рачуноводствeне услуге обвезнику није уписан у Регистар пружалаца рачуноводствених услуга или услед достављања у папирној форми, обвезник има могућност да најкасније до краја пословне године у односу на годину на коју се тај извештај односи (до краја 2024. године за обвезнике са годином једнаком календарској), креира и поднесе нов захтев путем којег ће доставити РГФИ истовремено са прописаном документацијом. Изузетно, у случајевима када је поновно достављање извршено пре истека законског рока за достављање документације (1.7. за обвезнике са годином једнаком календарској), РГФИ се може доставити и одвојено од прописане документације.