Kада је обвезник вођење пословних књига и састављање финансијских извештаја уговором поверио правном лицу, односно предузетнику у смислу члана 16. став 1. Закона о рачуноводству, то лице мора бити уписано Регистар пружалаца рачуноводствених услуга, да би достављени посебни подаци били  јавно објављен као исправни.

Замена посебних података уз консолидовани годишњи финансијски извештај

Матично правно лице чија су посебни подаци уз консолидовани годишњи финансијски извештај (КГФИ) -просечан број запослених и списак учесника у консолидацији, јавно објављени на интернет страници Агенције као исправни, може најкасније до 31.12.2024. године да захтева замену тих посебних података, путем захтева „Замена посебних података уз консолидовани годишњи финансијски извештај“. Обвезници са пословном годином различитом од календарске ову врсту захтева могу поднети у року од 12 месеца од датума биланса.

Садржина захтева

Обвезник може захтевати замену јавно објављених посебних података уз КГФИ и то замену:

  • просечног броја запослених групе правних лица;
  • списка правних лица која су обухваћена консолидацијом.

У оквиру захтева за замену, обвезник је дужан да достави изјашњење законског заступника матичног правног лица у којем треба навести разлоге због којих се податак мења и које мора бити потписано квалификованим електронским потписом тог лица.

Поред наведеног, обвезници могу да доставе и одређена документа која могу бити релевантна за поступак обраде и јавног објављивања конкретног захтева, као на пример:

  • доказ о уплати накнаде - доставља се уколико до момента потписивања захтева није идентификована уплата;
  • извод из надлежног статусног регистра - достављају обвезници који се не региструју у регистрима које води Агенција, уколико неки од статусних података у Евиденцији обвезника није ажуран.

Начин достављања

Захтев „Замена посебних података уз консолидовани годишњи финансијски извештај“ се доставља применом Посебног информационог система Агенције (ПИС ФИ Агенције)у електронском облику, потписан квалификованим електронским потписом законског заступника, на начин описан у Корисничком упутству за достављање замене посебних података уз консолидовани годишњи финансијски извештај.

Да би се избегли проблеми у вези са видљивошћу појединих страна достављеног документа или података о потписнику, захтеви и документација који се достављају Агенцији морају бити потписани путем посебне бесплатне апликације Агенције (NexU-APR апликација) или путем апликација које обезбеђују потпис у клауду. На страници „Услуге - Сервис деск – техничка подршка еСервисима - Информације и техничка упутства” објављена су техничка упутства за инсталацију NexU-APR апликације и упутства за електронско потписивање сертификатима различитих сертификационих тела, односно упутство за потписивање преко сертификата у клауду.

Уколико захтев за замену посебних података уз КГФИ није потписан на наведени начин (нпр. потписан је од стране рачуновође или другог лица на основу пуномоћја које је издао законски заступник и сл.), исти се враћа обвезнику електронским путем ради исправног потписивања. Документацијa која се доставља у оквиру захтева мора бити потписана од стране лица овлашћеног за њено доношење.

За обвезнике код којих је законски заступник ограничен супотписом, неопходно је да сам захтев и сваки документ који законски заступник доноси, буду потписани квалификованим електронским потписима законског заступника и супотписника. Изузетно, уколико супотписник нема квалификовани електронски сертификат, у оквиру захтева је неопходно доставити сагласност супотписника на садржину захтева.

Само изузетно, уколико постоје објективне околности које спречавају супотписника да обезбеди квалификовани електронски сертификат (нпр. супотписник је странац који није у могућности да дође у Републику Србију), прихватиће се сагласност супотписника на садржину захтева којим је достављена замена посебних података уз КГФИ, издата у папирном облику. У том случају, поред поменуте сагласности, у оквиру захтева неопходно је доставити образложење супотписника о отежавајућим околностима због чега није потписао захтев својим квалификованим електронским потписом. Подсећамо да у овим ситуацијама, документа која доноси законски заступник треба да буду својеручно потписана од стране тог лица и супотписника, а потом верификована квалификованим електронским потписом законског заступника.

Накнада

За обраду и јавно објављивање замене посебних података уз КГФИ потребно је платити накнаду у складу са Одлуком о накнадама за послове регистрације и друге услуге које пружа Агенција. Инструкције за плаћање накнаде, као и праћење статуса накнаде, обвезнику су обезбеђене у ПИС ФИ Агенције и приказане на линку „Статус наплате захтева/Инструкције за плаћање“.

Обрада и јавно објављивање

У случају да достављени захтев „Замена посебних података уз консолидовани годишњи финансијски извештај“ има мањкавости, обавештење о утврђеним недостацима  се објављује на интернет страници Агенције у оквиру Регистра финансијских извештаја (Регистар) и истог дана се обвезнику доставља информација о томе на мејл адресе потписника захтева и лица које је креирало кориснички налог. Утврђене недостатке, обвезник треба да отклони најкасније у року од 30 дана од дана објављивања обавештења. У супротном, замена посебних података неће бити уписана у Регистар и јавно објављена.

Уколико се у поступку обраде утврди да је у захтеву као лице одговорно за састављање финансијског извештаја обележен „пружалац рачуноводствене услуге“, а притом то правно лице или предузетник нису уписани у Регистар пружалаца рачуноводствених услуга, Агенција не израђује обавештење о недостацима већ израђује допис о немогућности обраде захтева. На исти начин Агенција поступа и у случајевима када је замена посебних података уз КГФИ достављена у папирном облику, с тим што се тада јавно објављује и информација да је извештај достављен супротно Закону.

Исправни замењени посебни подаци уз КГФИ се уписује у Регистар и јавно објављују на интернет страници Агенције као такви, заједно са потврдом о јавном објављивању. 

Уколико су замењени посебни подаци уз КГФИ, неисправни, накнада за обраду и јавно објављивање није плаћена, пружалац рачуноводствeне услуге није уписан у Регистар пружалаца рачуноводствених услуга или је замена посебних података достављена у папирној форми, замена се јавно не објављује, а Агенција о томе дописом обавештава обвезника на исти начин на који се обвезнику доставља обавештење о утврђеним недостацима. У наведеном случају, обвезник има могућност да најкасније до краја пословне године у односу на годину на коју се односи  извештај уз који се достављају посебни подаци (до краја 2024. године за обвезнике са годином једнаком календарској), креира и поднесе нов захтев путем којег ће доставити замену посебних података уз КГФИ.