Обвезници који су грешком навели погрешан податак о лицу одговорном за вођење пословних књига и састављање ванредног финансијског извештаја (ВФИ), при чему је тај податкак јавно објављен на интернет страници Агенције, може захтевати замену тог податка путем захтева „Замена посебних података уз ванредни финансијски извештај“, најкасније до дана достављања редовног годишњег финансијског извештаја (РГФИ) тог обвезника за пословну годину у којој је настао основ за састављање ВФИ.
Садржина захтева
У оквиру захтева за замену, обвезник је дужан да достави изјашњење законског заступника у којем треба навести разлоге због којих се податак мења и које мора бити потписано квалификованим електронским потписом тог лица.
Поред наведеног, обвезници могу да доставе и одређена документа која могу бити релевантна за поступак обраде и јавног објављивања конкретног захтева, као на пример:
- доказ о уплати накнаде - доставља се уколико до момента потписивања захтева није идентификована уплата;
- извод из надлежног статусног регистра - достављају обвезници који се не региструју у регистрима које води Агенција, уколико неки од статусних података у евиденцији обвезника није ажуран.
Начин достављања
Захтев „Замена посебних података уз ванредни финансијски извештај“ се доставља применом Посебног информационог система Агенције (ПИС ФИ Агенције), у електронском облику, потписан квалификованим електронским потписом законског заступника, на начин описан у Корисничком упутству за достављање замене посебних података уз ванредни финансијски извештај.
Да би се избегли проблеми у вези са видљивошћу појединих страна достављеног документа или података о потписнику, захтеви и документација који се достављају Агенцији морају бити потписани путем посебне бесплатне апликације Агенције (NexU-APR апликација) или путем апликација које обезбеђују потпис у клауду. На страници „Услуге - Сервис деск – техничка подршка еСервисима - Информације и техничка упутства” објављена су техничка упутства за инсталацију NexU-APR апликације и упутства за електронско потписивање сертификатима различитих сертификационих тела, односно упутство за потписивање преко сертификата у клауду. |
Уколико захтев за замену посебних података уз ВФИ није потписан на наведени начин (нпр. потписан је од стране рачуновође или другог лица на основу пуномоћја које је издао законски заступник и сл.), исти се враћа обвезнику електронским путем ради исправног потписивања.
За обвезнике код којих је законски заступник ограничен супотписом, неопходно је да сам захтев и изјашњење законског заступника, буду потписани квалификованим електронским потписима законског заступника и супотписника. Само изузетно, уколико постоје објективне околности које спречавају супотписника да обезбеди квалификовани електронски сертификат (нпр. супотписник је странац који није у могућности да дође у Републику Србију), прихватиће се сагласност супотписника на садржину захтева којим је достављена замена посебних података уз ВФИ, издата у папирном облику. У том случају, поред поменуте сагласности, у оквиру захтева неопходно је доставити образложење супотписника о отежавајућим околностима због којих није потписао захтев својим квалификованим електронским потписом. Подсећамо да у овим ситуацијама, изјашњење законског заступника треба да буде својеручно потписано од стране тог лица и супотписника, а потом верификована квалификованим електронским потписом законског заступника. |
Накнада
За обраду и јавно објављивање замене посебних података уз ВФИ потребно је платити накнаду у складу са Одлуком о накнадама за послове регистрације и друге услуге које пружа Агенција. Инструкције за плаћање накнаде, као и праћење статуса накнаде, обвезнику су обезбеђене у ПИС ФИ Агенције и приказане на линку „Статус наплате захтева/Инструкције за плаћање“.
Обрада и јавно објављивање
У случају да достављени захтев „Замена посебних података уз ванредни финансијски извештај“ има мањкавости, обавештење о утврђеним недостацима се објављује на интернет страници Агенције у оквиру Регистра финансијских извештаја (Регистар) и истог дана се обвезнику доставља информација о томе на мејл адресе:
- законског заступника која је унета у захтев,
- адресу лица које је креирало кориснички налог,
- регистроване мејл адресе конкретног обвезника и
- регистроване мејл адресе пружаоца рачуноводствених услуга или повезаног правног лица које је наведено као одговорно за састављање финансијских извештаја обвезника.
Утврђене недостатке, обвезник треба да отклони најкасније у року од 30 дана од дана објављивања обавештења. У супротном, замена посебних података неће бити уписана у Регистар и јавно објављена.
Уколико се у поступку обраде утврди да је у захтеву као лице одговорно за састављање финансијског извештаја обележен „пружалац рачуноводствене услуге“, а притом то правно лице или предузетник нису уписани у Регистар пружалаца рачуноводствених услуга, Агенција не израђује обавештење о недостацима већ израђује допис о немогућности обраде захтева. |
Исправни замењени посебни подаци уз ВФИ се уписују у Регистар и јавно објављују на интернет страници Агенције, заједно са потврдом о јавном објављивању.
Уколико су замењени посебни подаци уз ВФИ, неисправни, накнада за обраду и јавно објављивање није плаћена, пружалац рачуноводствeне услуге није уписан у Регистар пружалаца рачуноводствених услуга или је замена посебних података достављена у папирној форми, замена се јавно не објављује, а Агенција о томе дописом обавештава обвезника на исти начин на који се обвезнику доставља обавештење о утврђеним недостацима. У наведеном случају, обвезник има могућност да креира и поднесе нов захтев пре достављања РГФИ који се односи на пословну годину у којој је настао основ за састављање ВФИ.