Kада је обвезник вођење пословних књига и састављање финансијских извештаја уговором поверио правном лицу, односно предузетнику у смислу члана 16. став 1. Закона о рачуноводству, то лице мора бити уписано Регистар пружалаца рачуноводствених услуга, да би достављени финансијски извештај био јавно објављен као потпун и рачунски тачан.

Пре достављања захтева, проверити ажурност података о обвезнику у  Евиденцији обвезника. У случају неажурних података, обвезник неће моћи да достави извештаје, односно документацију, у складу са прописима

Правна лица и предузетници који су извршили ревизију редовног годишњег финансијског извештаја, иако немају обавезу ревизије (добровољна ревизија), могу одлучити да предметни ревизорски извештај доставе заједно са редовним годишњим финансијским извештајем (РГФИ), у роковима предвиђеним за достављање РГФИ, односно најкасније до 1. априла 2024. године, путем захтева „Редован годишњи финансијски извештај са добровољном ревизијом“. Наведено се односи и на правна лица са пословном годином различитом од календарске, који ову врсту захтева могу поднети у року од три месеца од датума биланса.

У случајевима када је добровољна ревизија извршена после достављања РГФИ и његовог објављивања као потпуног и рачунски тачног на интернет страници Агенције, правна лица и предузетници могу ревизорски извештај да доставе одвојено од РГФИ, путем захтева „Добровољна ревизија“ у роковима који су прописани за достављање документације уз РГФИ.
На добровољну ревизију сходно се примењују правила која су прописана за достављање документације од стране обвезника ревизије и њено јавно објављивање. Изузетно, ако постоје недостаци који се тичу документације која се односи на добровољну ревизију, а ти недостаци нису отклоњени у складу са прописима, РГФИ ће бити јавно објављен као потпун и рачунски тачан, док предметна документација уопште неће бити објављена.

Садржина захтева

У оквиру захтева „Редован годишњи финансијски извештај и добровољна ревизија“, правна лица и предузетници достављају РГФИ у обиму који је утврђен Законом, а на обрасцима прописаним подзаконским актима за конкретну групу обвезника. Уз исти, за потребе статистике, на прописаном обрасцу достављају и Статистички извештај који се односи на исту пословну годину. Поред тога, обвезници су дужни да доставе и документацију која се односи на добровољну ревизију , и то:

  • одлуку о усвајању РГФИ, коју је донела скупштина односно оснивачи или други надлежни орган обвезника - потписану од стране лица овлашћеног за њено доношење у складу са прописима; уместо одлуке, обвезници могу доставити изјаву да није донета одлука о усвајању, потписану од стране законског заступника,
  • ревизорски извештај – састављен у складу са законом којим се уређује ревизија, уз који се прилаже РГФИ који је био предмет ревизије и који је потписан квалификованим електронским потписом кључног ревизорског партнера.

За обвезнике код којих је законски заступник ограничен супотписом, неопходно је да сам захтев и сваки документ који законски заступник доноси (нпр. Изјаву законског заступника да није усвојен финансијски извештај, Напомене уз финансијски извештај и др.), буду потписани квалификованим електронским потписима законског заступника и супотписника. У случају када је документ својеручно потписан од стране лица овлашћеног за његово доношење, довољно је да исти буде верификован квалификованим електронским потписом законског заступника.

Само изузетно, уколико постоје објективне околности које спречавају супотписника да обезбеди квалификовани електронски сертификат (нпр. супотписник је странац који није у могућности да дође у Републику Србију), прихватиће се сагласност супотписника са садржином захтева којим је достављен финансијски извештај, односно прописана документација, издата у папирном облику. У том случају, поред поменуте сагласности, у оквиру захтева неопходно је доставити образложење супотписника о отежавајућим околностима због чега није потписао захтев својим квалификованим електронским потписом. Подсећамо да у овим ситуацијама, документа која доноси законски заступник треба да буду својеручно потписана од стране тог лица и супотписника, а потом верификована квалификованим електронским потписом законског заступника.

Поред наведеног, обвезници могу да доставе и одређена документа која могу бити релевантна за поступак обраде и јавног објављивања конкретног захтева, као на пример:

  • доказ о уплати накнаде - доставља се уколико до момента потписивања захтева није идентификована уплата;
  • извод из надлежног статусног регистра - достављају обвезници који се не региструју у регистрима које води Агенција, уколико неки од статусних података у Евиденцији обвезника није ажуран.

Начин достављања

Редован годишњи финансијски извештај са добровољном ревизијом се доставља применом Посебног информационог система Агенције (ПИС ФИ Агенције), одабиром одговарајућег захтева, у електронском облику, потписаног квалификованим електронским потписом законског заступника, на начин описан у Корисничком упутству за достављање редовног годишњег финансијског извештаја са добровољном ревизијом.

Уколико захтев није потписан на наведени начин (нпр. потписан је од стране рачуновође или другог лица на основу пуномоћја које је издао законски заступник и сл.) исти се враћа обвезнику електронским путем ради исправног потписивања. Напомене уз финансијске извештаје, такође, морају бити потписане квалификованим електронским потписом законског заступника. Осим тога, и документацијa уз РГФИ мора бити потписана од стране лица овлашћеног за њено доношење, како је то напред описано.

Да би се избегли проблеми у вези са видљивошћу појединих страна достављеног документа или података о потписнику, захтеви и документација који се достављају Агенцији морају бити потписани путем посебне бесплатне апликације Агенције (NexU-APR апликација) или путем апликација које обезбеђују потпис у клауду.

На страници „Услуге -Сервис деск – техничка подршка еСервисима-Информације и техничка упутства” објављена су техничка упутства за инсталацију NexU-APR апликације и упутства за електронско потписивање сертификатима различитих сертификационих тела.

Накнада

За обраду и јавно објављивање РГФИ и добровољне ревизије потребно је платити накнаду у складу са Одлуком о накнадама за послове регистрације и друге услуге које пружа Агенција. При утврђивању накнаде коју треба уплатити сабирају се основна накнада за обраду и јавно објављивање РГФИ и основна накнада за обраду и јавно објављивање добровољне ревизије. Осим тога, у случају достављања РГФИ и добровољне ревизије након истека законског рока, укупна накнада се увећава за накнаду за неблаговремено достављање у износу од 3.000 РСД. Инструкције за плаћање накнаде, као и праћење статуса накнаде, обвезнику су обезбеђене у ПИС ФИ Агенције и приказане на линку „Статус наплате захтева/Инструкције за плаћање“.

Обрада и јавно објављивање

У случају да достављени захтев „Редован годишњи финансијски извештај са добровољном ревизијом“ има мањкавости, обавештење о утврђеним недостацима се објављује на интернет страници Агенције у оквиру Регистра финансијских извештаја (Регистар) и истог дана се обвезнику доставља информација о томе на мејл адресу која је унета за законског заступника у захтев и адресу лица које је креирало кориснички налог. Утврђене недостатке, обвезник треба да отклони најкасније у року од 30 дана од дана објављивања обавештења.

Уколико се у поступку обраде утврди да је у захтеву као лице одговорно за састављање финансијског извештаја обележен „пружалац рачуноводствене услуге“, а притом то правно лице или предузетник нису уписани у Регистар пружалаца рачуноводствених услуга, Агенција не израђује обавештење о недостацима, већ одмах по пријему захтева јавно објављује информацију да извештај није састављен на начин прописан законом и да не може бити јавно објављен. На исти начин ће се поступити и у случајевима када РГФИ са добровољном ревизијом буде достављен у папирном облику, када ће Агенција само јавно објавити информацију да је тај извештај достављен супротно Закону. У наведеним случајевима обвезнику се доставља и допис о немогућности обраде РГФИ са добровољном ревизијом.

Потпун и рачунски тачан РГФИ и исправна добровољна ревизија се, заједно са Статистичким извештајем, уписују у Регистар и јавно објављују на интернет страници Агенције као такви, заједно са потврдом о јавном објављивању. Након тога, обвезник може захтевати замену Статистичког извештаја, замену РГФИ и замену документације.

Потпун и рачунски тачан РГФИ се, заједно са Статистичким извештајем, уписује у Регистар финансијских извештаја и јавно објављује на интернет страници Агенције као такав, заједно са потврдом о јавном објављивању и уколико је добровољна ревизија неисправна при чему се документација достављена уз РГФИ јавно не објављује. Након тога, обвезник може, поред замене Статистичког извештаја и замене РГФИ, поднети Агенцији и замену РГФИ са добровољном ревизијом или само добровољну ревизију.

Уколико се РГФИ јавно објави као непотпун и рачунски нетачан, независно од исправности добровољне ревизије или се објави информација да извештај није јавно објављени услед неплаћене накнаде за обраду и јавно објављивање, чињенице да пружалац рачуноводствeне услуге обвезнику није уписан у Регистар пружалаца рачуноводствених услуга или услед достављања у папирној форми, обвезник има могућност да најкасније до краја пословне године у односу на годину на коју се тај извештај односи (до краја 2024. године за обвезнике са годином једнаком календарској), креира и поднесе нов захтев путем којег ће доставити РГФИ истовремено са добровољном ревизијом или независно од ње.