Достављањем Изјаве о неактивности сматра се да је правно лице односно предузетник испуниo обавезу достављања редовног годишњег финансијског извештаја и Статистичког извештаја.

Изјава о неактивности

Сагласно Закону о рачуноводству, правно лице односно предузетник, који у извештајној 2024. години, није имао пословних догађаја и у пословним књигама за ту годину није имао податке о имовини и обавезама, дужaн је да до 31. марта 2025. године, достави изјаву о неактивности. По истеку тог рока, обвезници могу доставити Изјаву о неактивности за 2024. годину, најкасније до краја 2025. године. 

Законски заступник не може порицати садржину изјаве коју је дао, односно после достављања и јавног објављивања изјаве о неактивности као исправне, правно лице односно предузетник не може  доставити редовни годишњи финансијски извештај, као замену те изјаве.

Садржина захтева

У оквиру захтева „Изјава о неактивности“, правна лица и предузетници достављају документ „Изјава о неактивности“ у којем се наводи да конкретни обвезник у извештајној години није имао пословних догађаја, као и да у пословним књигама за ту годину нема податке о имовини и обавезама. За разлику од претходних година када је било обавезно приложити тај документ, од извештајне 2024. године се исти аутоматски креира у систему, те законски заступник обвезника, након провере садржине захтева, исти треба само да потпише својим квалификованим електронским потписом. Уколико се заступник не слаже са садржином изјаве потребно је да се обрати на мејл: finizvestaji@apr.gov.rs

У оквиру захтева, обвезници могу да доставе и одређена документа која могу бити релевантна за поступак обраде и јавног објављивања конкретног захтева, као на пример:

  • доказ о уплати накнаде - доставља се уколико до момента потписивања захтева није идентификована уплата;
  • извод из надлежног статусног регистра - достављају обвезници који се не региструју у регистрима које води Агенција, уколико неки од статусних података у Eвиденцији обвезника није ажуран.

Начин достављања

Изјава о неактивности се доставља, применом Посебног информационог система Агенције (ПИС ФИ Агенције), одабиром одговарајућег захтева, у електронском облику, потписаног квалификованим електронским потписом законског заступника, на начин описан у Корисничком упутству за достављање изјаве о неактивности.

Да би се избегли проблеми приликом достављања, захтев и документација који се достављају Агенцији морају бити потписани путем посебне бесплатне апликације Агенције (NexU-APR апликација) или путем апликација које обезбеђују потпис у клауду.

На страници „Услуге - Сервис деск – техничка подршка еСервисима - Информације и техничка упутства” објављена су техничка упутства за инсталацију NexU-APR апликације и упутства за електронско потписивање сертификатима различитих сертификационих тела, односно упутство за потписивање преко сертификата у клауду.

Уколико изјава о неактивности, односно захтев нису потписани од стране законског заступника (нпр. потписан је од стране рачуновође или другог лица на основу пуномоћја које је издао законски заступник и сл.) исти се враћају обвезнику електронским путем, ради исправног потписивања.

За обвезнике код којих је законски заступник ограничен супотписом, неопходно је да сам захтев и документ „Изјава о неактивности“, буду потписани квалификованим електронским потписима законског заступника и супотписника.

Само изузетно, уколико постоје објективне околности које спречавају супотписника да обезбеди квалификовани електронски сертификат (нпр. супотписник је странац који није у могућности да дође у Републику Србију), прихватиће се сагласност супотписника на садржину захтева, издата у папирном облику. У том случају, поред поменуте сагласности, у оквиру захтева неопходно је доставити и образложење супотписника о отежавајућим околностима због којих није потписао захтев својим квалификованим електронским потписом. 

У случајевима када изјава о неактивности буде достављена у папирном облику, Агенција исту неће обрадити нити јавно објавити на својој интернет страници, већ ће јавно објавити информацију и обвезнику доставити допис да је та изјава достављена супротно Закону.

Накнада

За обраду и јавно објављивање изјаве о неактивности потребно је платити накнаду у складу са Одлуком о накнадама за послове регистрације и друге услуге које пружа Агенција. У случају достављања изјаве након законског рока, накнада се увећава за накнаду за неблаговремено достављање исте у износу од 3.130 РСД. Инструкције за плаћање накнаде, као и праћење статуса накнаде, обвезнику су обезбеђене у ПИС ФИ Агенције и приказане на линку „Статус наплате захтева/Инструкције за плаћање“.

Обрада и јавно објављивање

У случају да достављени захтев „Изјава о неактивности“ има мањкавости, обавештење о утврђеним недостацима се објављује на интернет страници Агенције у оквиру Регистра финансијских извештаја (Регистра) и истог дана се обвезнику доставља информација о томе на мејл адресе:

  • законског заступника која је унета у захтев,
  • лица које је креирало кориснички налог,
  • регистроване мејл адресе конкретног обвезника и
  • регистроване мејл адресе пружаоца рачуноводствених услуга или повезаног правног лица које је наведено као одговорно за састављање финансијских извештаја обвезника.

Утврђене недостатке, обвезник треба да отклони најкасније у року од 30 дана од дана објављивања обавештења. У супротном, изјава о неактивности неће бити уписана у Регистар и јавно објављена као исправна.

Исправна изјава о неактивности се уписује у Регистар и јавно објављује на интернет страници Агенције, заједно са потврдом о јавном објављивању.

Правно лице односно предузетник за којег је законски заступник доставио изјаву о неактивности за 2024. годину, разврстано је као микро правнo лице и та величина се примењује за наредну 2025. годину.

Уколико се изјава о неактивности јавно објави као неисправна или се објави информација да иста није јавно објављена услед неплаћене накнаде за обраду и јавно објављивање или услед њеног достављања у папирној форми, обвезник има могућност да најкасније до краја наредне пословне године у односу на годину на коју се тај извештај односи (до краја 2025. године), креира и поднесе нов захтев путем којег ће доставити изјаву о неактивности за 2024. годину.