Dostavlјanjem Izjave o neaktivnosti smatra se da je pravno lice odnosno preduzetnik ispunio obavezu dostavlјanja redovnog godišnjeg finansijskog izveštaja i Statističkog izveštaja.
Izjava o neaktivnosti
Saglasno Zakonu o računovodstvu, pravno lice odnosno preduzetnik, koji u izveštajnoj 2024. godini, nije imao poslovnih događaja i u poslovnim knjigama za tu godinu nije imao podatke o imovini i obavezama, dužan je da do 31. marta 2025. godine, dostavi izjavu o neaktivnosti. Po isteku tog roka, obveznici mogu dostaviti Izjavu o neaktivnosti za 2024. godinu, najkasnije do kraja 2025. godine.
Zakonski zastupnik ne može poricati sadržinu izjave koju je dao, odnosno posle dostavlјanja i javnog objavlјivanja izjave o neaktivnosti kao ispravne, pravno lice odnosno preduzetnik ne može dostaviti redovni godišnji finansijski izveštaj, kao zamenu te izjave.
Sadržina zahteva
U okviru zahteva „Izjava o neaktivnosti“, pravna lica i preduzetnici dostavljaju dokument „Izjava o neaktivnosti“ u kojem se navodi da konkretan obveznik u izveštajnoj godini nije imao poslovnih događaja, kao i da u poslovnim knjigama za tu godinu nema podatke o imovini i obavezama. Za razliku od prethodnih godina kada je bilo obavezno priložiti taj dokument, od izveštajne 2024. godine se isti automatski kreira u sistemu, te zakonski zastupnik obveznika, nakon provere sadržine zahteva, isti treba samo da potpiše svojim kvalifikovanim elektronskim potpisom. Ukoliko se zastupnik ne slaže sa sadržinom izjave potrebno je da se obrati na mejl: finizvestaji@apr.gov.rs
U okviru zahteva, obveznici mogu da dostave i određena dokumenta koja mogu biti relevantna za postupak obrade i javnog objavlјivanja konkretnog zahteva, kao na primer:
- dokaz o uplati naknade - dostavlјa se ukoliko do momenta potpisivanja zahteva nije identifikovana uplata;
- izvod iz nadležnog statusnog registra - dostavlјaju obveznici koji se ne registruju u registrima koje vodi Agencija, ukoliko neki od statusnih podataka u Evidenciji obveznika nije ažuran.
Način dostavlјanja
Izjava o neaktivnosti se dostavlјa, primenom Posebnog informacionog sistema Agencije (PIS FI Agencije), odabirom odgovarajućeg zahteva, u elektronskom obliku, potpisanog kvalifikovanim elektronskim potpisom zakonskog zastupnika, na način opisan u Korisničkom uputstvu za dostavlјanje izjave o neaktivnosti.
Da bi se izbegli problemi prilikom dostavljanja, zahtev i dokumentacija koji se dostavlјaju Agenciji moraju biti potpisani putem posebne besplatne aplikacije Agencije (NexU-APR aplikacija) ili putem aplikacija koje obezbeđuju potpis u klaudu. Na stranici „Usluge - Servis desk – tehnička podrška eServisima - Informacije i tehnička uputstva” objavlјena su tehnička uputstva za instalaciju NexU-APR aplikacije i uputstva za elektronsko potpisivanje sertifikatima različitih sertifikacionih tela, odnosno uputstvo za potpisivanje preko sertifikata u klaudu. |
Ukoliko izjava o neaktivnosti, odnosno zahtev nisu potpisani od strane zakonskog zastupnika (npr. potpisan je od strane računovođe ili drugog lica na osnovu punomoćja koje je izdao zakonski zastupnik i sl.) isti se vraćaju obvezniku elektronskim putem, radi ispravnog potpisivanja.
Za obveznike kod kojih je zakonski zastupnik ograničen supotpisom, neophodno je da sam zahtev i dokument „Izjava o neaktivnosti“, budu potpisani kvalifikovanim elektronskim potpisima zakonskog zastupnika i supotpisnika. Samo izuzetno, ukoliko postoje objektivne okolnosti koje sprečavaju supotpisnika da obezbedi kvalifikovani elektronski sertifikat (npr. supotpisnik je stranac koji nije u mogućnosti da dođe u Republiku Srbiju), prihvatiće se saglasnost supotpisnika na sadržinu zahteva, izdata u papirnom obliku. U tom slučaju, pored pomenute saglasnosti, u okviru zahteva neophodno je dostaviti i obrazloženje supotpisnika o otežavajućim okolnostima zbog kojih nije potpisao zahtev svojim kvalifikovanim elektronskim potpisom. |
U slučajevima kada izjava o neaktivnosti bude dostavlјena u papirnom obliku, Agencija istu neće obraditi niti javno objaviti na svojoj internet stranici, već će javno objaviti informaciju i obvezniku dostaviti dopis da je ta izjava dostavlјena suprotno Zakonu.
Naknada
Za obradu i javno objavlјivanje izjave o neaktivnosti potrebno je platiti naknadu u skladu sa Odlukom o naknadama za poslove registracije i druge usluge koje pruža Agencija. U slučaju dostavlјanja izjave nakon zakonskog roka, naknada se uvećava za naknadu za neblagovremeno dostavlјanje iste u iznosu od 3.130 RSD. Instrukcije za plaćanje naknade, kao i praćenje statusa naknade, obvezniku su obezbeđene u PIS FI Agencije i prikazane na linku „Status naplate zahteva/Instrukcije za plaćanje“.
Obrada i javno objavlјivanje
U slučaju da dostavlјeni zahtev „Izjava o neaktivnosti“ ima manjkavosti, obaveštenje o utvrđenim nedostacima se objavlјuje na internet stranici Agencije u okviru Registra finansijskih izveštaja (Registra) i istog dana se obvezniku dostavlјa informacija o tome na mejl adrese:
- zakonskog zastupnika koja je uneta u zahtev,
- lica koje je kreiralo korisnički nalog,
- registrovane mejl adrese konkretnog obveznika i
- registrovane mejl adrese pružaoca računovodstvenih usluga ili povezanog pravnog lica koje je navedeno kao odgovorno za sastavljanje finansijskih izveštaja obveznika.
Utvrđene nedostatke, obveznik treba da otkloni najkasnije u roku od 30 dana od dana objavlјivanja obaveštenja. U suprotnom, izjava o neaktivnosti neće biti upisana u Registar i javno objavlјena kao ispravna.
Ispravna izjava o neaktivnosti se upisuje u Registar i javno objavlјuje na internet stranici Agencije, zajedno sa potvrdom o javnom objavlјivanju.
Pravno lice odnosno preduzetnik za kojeg je zakonski zastupnik dostavio izjavu o neaktivnosti za 2024. godinu, razvrstano je kao mikro pravno lice i ta veličina se primenjuje za narednu 2025. godinu. |
Ukoliko se izjava o neaktivnosti javno objavi kao neispravna ili se objavi informacija da ista nije javno objavlјena usled neplaćene naknade za obradu i javno objavlјivanje ili usled njenog dostavlјanja u papirnoj formi, obveznik ima mogućnost da najkasnije do kraja naredne poslovne godine u odnosu na godinu na koju se taj izveštaj odnosi (do kraja 2025. godine), kreira i podnese nov zahtev putem kojeg će dostaviti izjavu o neaktivnosti za 2024. godinu.