Opšte informacije

Za eRegistraciju privrednih subjekata potrebno je da podnosilac prijave poseduje:

  • kvalifikovani elektronski sertifikat (elektronski potpis) izdat od sertifikacionog tela u Republici Srbiji (Napomena : Implementacija potpisa u cloud-u je u toku),
  • instaliran čitač elektronskih kartica i instaliranu NEXU aplikaciju za elektronsko potpisivanje (ukoliko već imate instaliranu NEXU aplikaciju obavezno preuzmite novu verziju ovde ),
  • Visa, MasterCard ili Dina platne kartice za plaćanje naknade.

eRegistracija privrednih društava i drugih privrednih subjekata se vrši u aplikaciji Agencije za privredne registre.

Početni korak za korisnike koji prvi put pristupaju sistemu je kreiranje naloga na Portalu eID.gov.rs.

Ukoliko ste sistemu već pristupali, isti korisnički nalog možete iskoristiti za eRegistraciju privrednog društva. Potrebno je samo da uneste Vašu elektronsku poštu i lozinku. Za slučaj da ste zaboravili lozinku, pogledajte video uputstvo zaboravljena lozinka.  

Plaćanje naknade za elektronsku prijavu vrši se u isključivo u sistemu i to Visa, MasterCard ili Dina platnom karticom (tj. nije moguće umesto elektronskog plaćanja priložiti skeniranu papirnu uplatnicu). Način plaćanja objašnjen je u tehničkom uputstvu za elektronsko plaćanje naknade .

Elektronski potpis se koristi za potpisivanje elektronske registracione prijave, ali i za potpisivanje dokumenata koji mogu biti prilozi uz elektronsku prijavu. Uputstvo za potpisivanje kvalifikovanim elektronskim sertifikatom možete preuzeti ovde.

Sertifikaciona tela u Republici Srbiji, koja izdaju kvalifikovani elektronski sertifikat (elektronski potpis), se nalaze na sledećem linku.

Preporučujemo da za potpisivanje dokumenata koristite NEXU aplikaciju.

Prilaganje elektronskih dokumenata

U postupku eRegistracije svi dokumenti koji se prilažu moraju biti u elektronskoj formi.

Ovde je potrebno razlikovati dokumente koje osnivač/član (ili njegov punomoćnik) sâm izvorno sastavlja u elektronskoj formi i potpisuje svojim kvalifikovanim elektronskim sertifikatom, od dokumenata koje izdaju treća lica ili državni organi i koja moraju biti overena elektronskim pečatom ili potpisom ovlašćenog lica tog lica/organa koji je dokument izdao (npr. ako se prilaže elektronska potvrda banke o uplati osnivačkog uloga,  ona  mora biti potpisana kvalifikovanim elektronskim sertifikatom ovlašćenog lica banke).

Ako   podnosilac prijave nije u mogućnosti da neka dokumenta priloži u izvornoj elektronskoj formi, raspolaganju ima mogućnost digitalizacije, odnosno pretvaranja dokumenta iz papirnog u elektronski oblik (koji se smatra kopijom). Da bi ovakva kopija bila verna originalu, odnosno da bi elektronski dokumenat koji se prilaže imao istu pravnu snagu kao originalan papirni dokument, potrebno je da ga potpiše svojim kavlifikovanim elektronskim potpisom:

  • lice koje je dokument izdalo (npr. papirnu potvrdu banke o uplati osnivačkog uloga treba da overi ovlašćeni službnik banke svojim elektronskim potpisom) ili
  • lice koje je zakonom ovlašćeno za overu prepisa (javni beležnik – notar) ili
  • advokat upisan u imenik advokata Advokatske komore Srbije (uz uslov da je taj advokat istovremeno i punomoćnik koji podnosi registracionu prijavu).

Dokumenta koja je inače dozvoljeno priložiti u formi obične kopije (npr. kopija ličnog identifikacionog dokumenta) ne mora biti potpisana elektronskim sertifikatom, već je dovoljno samo da bude priložena u formi PDF dokumenta.

Potpisivanje elektronskog dokumenta može da se obavi korišćenjem odgovarajućeg programa (npr. Adobe Acrobat Reader pod uslovom da je pravilno podešen u skladu sa uputstvom) ili korišćenjem besplatne usluge za elektronsko potpisivanje dokumenata (NEXU) koja se nalazi na internet strani Agencije za privredne registre (https://aplikacije3.apr.gov.rs/ElektronskoPotpisivanje)
Preporučujemo da za potpisivanje dokumenata koristite NEXU aplikaciju ili da se uverite da je drugi program odgovarajuće podešen jer u suprotnom postoji mogućnost da vam aplikacija ne prihvati tako potpisan dokument.  
Napominjemo da veličina pojedinačnog dokumenta ne sme da pređe 50 Mb.

Rešenje registratora u formi elektronskog dokumenta

Rešenje  registratora u formi e-dokumenta, potpisano e-potpisom registratora, dobija se na unetu imejl adresu ili se može preuzeti iz same aplikacije nakon registracije.

Ni jedna institucija ne sme da uslovljava sprovođenje određene procedure prilaganjem rešenja u papirnoj formi umesto rešenja u elektronskoj formi, ali za slučaj da je ipak neophodno posedovanje rešenja u papirnoj formi, potrebno je APR-u podneti:

  1. zahtev za izdavanje prepisa rešenja (može se podneti i elektronskim putem),
  2. dokaz o uplati naknade za izdavanje prepisa rešenja od 1.900,00 dinara za privredna društva.


Napomene i preduslovi za podnošenje e-prijave

Opšte napomene:

Sistem za podnošenje e-prijave je osmišljen tako da usmerava korisnika tokom unosa podataka da ispravno i u skladu sa relevantnim propisima popuni registracionu prijavu. Na ovaj način se otklanjaju najčešći nedostaci u prijavi koji dovode do negativne odluke registratora.

Napominjemo da registrator proverava ispunjenost svih uslova za registraciju tek nakon podnošenja registracione prijave. Iako aplikacija u velikoj meri sama opominje da je došlo do neispravnog unosa, određeni nedostaci ne mogu biti unapred provereni, pa se može desiti da uspešno podnesete e-prijavu ali da ne dobijete pozitivnu odluku kojom se ona usvaja (npr. naziv već postoji u bazi podataka APR). U aplikaciji su posebno označena polja koja se obavezno popunjavaju kao i dugme „i“ koje pruža više informacija o načinu unosa podataka u konkretnom polju. Podnosilac sâm mora da vodi računa o pravopisu, slovnim greškama, pismu, razmacima i sl. 

PREDUSLOVI za podnošenje elektronske prijave:

Za podnošenje e-prijave postoje četiri važna preduslova. Podnosilac prijave mora da ima:

  • elektronski potpis (koji će kasnije svakako koristiti za podnošenje finansijskih izveštaja, komunikaciju sa Poreskom upravom ili eUpravom). Sertifikaciona tela u Republici Srbiji, koja izdaju kvalifikovani elektronski sertifikat (elektronski potpis), se nalaze na sledećem  linku.
  • instaliran čitač elektronskih kartica i instaliranu NEXU aplikaciju za elektronsko potpisivanje (NEXU aplikacija je dizajnirana od strane Agencije za privredne registre i može služiti korisniku i za kreiranje svih budućih elektronskih dokumenata, faktura i sl. Njeno preuzimanje sa sajta APR je besplatno),
  • mogućnost plaćanja elektronskim putem korišćenjem Visa, Dina ili MasterCard platne kartice,
  • otvoren nalog na sistemu Agencije za privredne registre, radi pristupa aplikaciji.

Prijava za registraciju se može podneti samo ukoliko su popunjena sva obavezna polja u aplikaciji i ako je:

  • plaćena naknada za e-registraciju, pri čemu je plaćanje obvezno izvršiti isključivo elektronskim putem prilikom podnošenja zahteva (odn. nije moguće priložiti skeniranu papirnu uplatnicu)
  • prijava potpisana kvalifikovanim e-potpisom izdatim na teritoriji Republike Srbije, pri čemu JMBG, broj pasoša ili evidencijski broj za stranca iz e-potpisa podnosioca   mora biti   identičan sa JMBG, brojem ili evidencijskim brojem koji je unet kao podatak u odeljku  „ Podnosilac zahteva “.
  • priloženi su svi obavezni dokumenti - u PDF formatu i elektronski potpisani validnim elektronskim sertifikatom lica ovlašćenog za potpisivanje dokumenta, pri čemu veličina pojedinčanog dokumenta ne sme da pređe 50 Mb. Dokumenta koja je inače dozvoljeno priložiti u formi obične kopije (npr. kopija ličnog identifikacionog dokumenta) ne mora biti potpisana elektronskim sertifikatom, već je dovoljno samo da bude priložena u formi PDF dokumenta.


eRegistracija - usluge

eOsnivanje - elektronsko podnošenje registracione prijave osnivanja

Za pravne aspekte i obaveznu dokumentaciju, potrebno je da pročitate informacije u odeljku Uputstva.

Takođe, za kompletne informacije o podnošenju elektronske prijave potrebno je da pročitate i odeljke Opšte informacije i Napomene i preduslovi za podnošenje e-prijave.

Od 17. maja 2023. godine registraciona prijava osnivanja privrednog društva, i to društva sa ograničenom odgovornošću (DOO), akcionarskog društva (AD), komanditnog društva (KD) i ortačkog društva (OD) se Registru privrednih subjekata Agencije za privredne registre može podneti isključivo elektronskim putem. Jedini izuzetak predstavljaju privredna društva koja nastaju usled statusne promene i koja prijavu osnivanja mogu podneti na oba načina.

Ostale pravne forme koje se registruju u Registru privrednih subjekata (zadruge i zadružni savezi, javna preduzeća, ogranci i predstavništva stranih privrednih društavaimaju mogućnost da se osnivaju kako u papiru tako i elektronski (ukoliko to žele).

Informacije koje se odnose na podnosioca:

E -prijavu osnivanja može da podnese fizičko lice (budući član društva) ili lice koje za podnošenje prijave osnivanja Agenciji punomoćjem ovlasti budući član (punomoćnik osnivača).

Ukoliko je podnosilac budući član ili jedan od članova, prijavu potpisuje svojim kvalifikovanim elektronskim potpisom.

Ukoliko je podnosilac punomoćnik, on potpisuje prijavu svojim kvalifikovanim elektronskim potpisom, a u prilogu mora biti punomoćje u formi elektronskog dokumenta (potpisano od strane budućeg člana društva njegovim elektronskim potpisom ili potpisano svojeručnim potpisom budućeg člana i zatim digitalizovano od strane advokata/notara).

Podnosilac elektronske registracione prijave mora imati kvalifikovani elektronski sertifikat izdat od strane sertifikacionog tela Republike Srbije.

Strana fizička lica mogu da dobiju kvalifikovani elektronski sertifikat pod istim uslovima kao i domaća (s tim što moraju lično preuzeti sertifikat) i mogu biti podnosioci e-prijave.

Važno: prilikom popunjavanja prijave, vodite računa da ste u odeljku Podnosilac zahteva JMBG, broj pasoša ili evidencijski broj za stranca naveli identično kako je ovaj podatak unet u elektronski sertifikat lica koje će potpisati prijavu, jer u suprotnom aplikacija neće dozvoliti potpisivanje zahteva.

Informacije koje se odnose na popunjavanje elektronske prijave:

Elektronska prijava osnivanja popunjava se unošenjem obaveznih podataka tj. popunjavanjem obaveznih polja na elektronskoj formi zahteva.

Šta je važno znati u vezi sa popunjavanjem e-prijave osnivanja?

  • Pored svakog koraka postoji simbol za Infopolje „i“ na koji možete da kliknete i pročitate kratke korisne informacije u vezi sa popunjavanjem polja konkretnog koraka.
  • Polja obeležena crvenom bojom i simbolom „*“ su obavezna polja i njih uvek morate da popunite. Ostala polja su opciona i popunjavaju se ako za time postoji potreba u konkretnom slučaju i za konkretno društvo koje se osniva.
  • Podnosilac prijavu popunjava po predviđenom redosledu i nije moguće preći na sledeći korak dok nisu popunjena sva obavezna polja na prethodnom. Ukoliko vam aplikacija ne dozvoljava da pređete na sledeći korak, vratite se ne prethodne i proverite da li ste popunili sva obavezna polja.
  • Vodite računa da podatke o istom fizičkom licu popunjavate uvek na isti način – npr. ako jedno isto lice (pod čime se podrazumeva lice sa istim indetifikacionim brojem, bilo da je to JMBG, broj pasoša ili EBS) kao podnosilac uneto ćirilicom, potrebno je da na isti način bude uneto i na drugom mestu na kom bi moglo da se pojavi (npr. kao direktor ili član) jer će u suprotnom aplikacija prijaviti grešku  „Za isto fizičko lice uneti su različiti podaci (proverite slovne greške, pismo i sl.“ ). Ista greška pojaviće se i kada je napravljena neka slovna greška ili je nehotice negde unet razmak.
  • Kada prođete sve obavezne korake, možete preći i na one neobavezne, odnosno na unos podataka koji se upisuju samo ako postoje u konkretnom društvu.
  • U svakom trenutku možete kliknuti na dugme „Sačuvaj“ u gornjem meniju kako ne biste izgubili unete podatke (čuvanje nije automatsko).
  • Na kraju, po unosu svih podataka prelazite na prilaganje obavezne dokumentacije.
  • Nakon što se svi dokumenti učitaju u aplikaciju (upload) potrebno je da kliknete na dugme „Sačuvaj“ u gornjem meniju. Aplikacija će vas upozoriti ako ste priložili dokument koji nije elektronski potpisan, a reč je o dokumentu koji mora biti potpisan.
  • Sledeći korak je „Verifikacija e-mail adrese“. Dobro proverite da li ste ispravno uneli e-mail adresu jer bez verifikacije nećete moći da nastavite dalje. Ako ste se uverili da ste adresu ispravno upisali, pričekajte pristizanje verifikacionog imejla, budući da ovo usled opterećenosti servera može potrajati i po nekoliko minuta, a takođe poroverite i neželjenu poštu.
  • Sledeći korak je „Validiraj zahtev“. Na ovom koraku aplikacija vrši dodatne provere ispravnosti unetih podataka. Ukoliko postoji greška, ispisaće se na ekranu, nakon čega je potrebno da grešku ispravite i ponovite korake „Sačuvaj“ i „Validiraj“. Ako je sve u redu, možete preći na sledeći korak.
  • „Izračunaj cenu“ – aplikacija vrši izračunavanje cene i nakon toga vam se cena zahteva ispisuje na ekranu. Nakon ovoga, možete preći na sledeći korak „Plati“. Vodite računa da nakon plaćanja nije više moguća izmena zahteva, tako da još jednom proverite da li ste sve podatke ispravno uneli.
  • Nakon klika na dugme „Plati“ aplikacija će vas upozoriti da isključite „pop-up blocker“ ukoliko je uključen u pretraživaču koji koristite i zatim vas preusmeriti na novi prozor platne institucije gde ćete obaviti plaćanje. Ako se taj novi prozor ne otvara, najverovatnije vam je uključen „pop-up blocker“, pa će biti neophodno da ga odblokirate i ponovite akciju „Plati“.
  • Po obavljenom plaćanju, prelazite na konačan korak „Podnesi“. Pre klika na dugme Podnesi, potrebno je da pokrenete „NEXU“ aplikaciju za potpisivanje i da ubacite sertifikat u čitač (potpisivanje u Cloud-u je u pripremi). Ako je sve ispravno pokrenuto, otvoriće vam se prozor za potpisivanje i zatim ćete podneti zahtev.
  • Nakon podnošenja, u listi podnetih zahteva moći ćete da pratite status podnetog zahteva, a nakon što o njemu bude doneta odluka, moći ćete da je pregledate izborom opcije „Pregled zahteva“ a zatim klikom na dugme u gornjem desnom uglu „Pregled potvrda/rešenja“.
  • U trenutku kada je vaš zahtev dobio svoj broj (APR broj u formatu BD*****/20**) osnivač ima mogućnost da unese podatke o stvarnim vlasnicima klikom na opciju „Evidencija stvarnih vlasnika“.  Više o evidenciji i evidentiranju stvarnog vlasnika možete pročitati ovde

Povezane prijave:

  1. Izmena prijave – kada jednom započnete podnošenje elektronske prijave, imate mogućnost da prijavu sačuvate i njeno popunjavanje i podnošenje dovršite kasnije. To možete učiniti tako što ćete kliknuti na vašu prijavu i zatim izabrati opciju „Izmena prijave“ i nastaviti dalje popunjavanje. Ova opcija dostupna je sve dok prijava ne bude plaćena jer nakon toga više nije moguća izmena prijave.
  2. Pregled zahteva – nakon što ste zahtev podneli, uvid u svoj zahtev možete vršiti korišćenjem opcije „Pregled zahteva“. Ova opcija ostaje dostupna uvek i kroz nju možete pristupiti i potvrdi o podnetom zahtevu i izvršiti uvid u donetu odluku registrtora.
  3. Dopuna prijave  – ako ste prilikom podnošenja prijave zaboravili da unesete neki podatak ili ste ga uneli pogrešno ili ste zaboravili da priložite neki dokument ili ste priložili neispravan dokument, imate mogućnost da prijavu dopunite. Ova mogućnost postoji od trenutka kada je vaša prijava dobila BD broj do trenutka kada bude doneta odluka Registratora. Kada izaberete Dopunu prijave,  aplikacija će vam na ekranu ispisati sve podatke koje ste uneli kroz prvi zahtev, a vi možete da ih promenite ili obrišete ili dodate nove. Nemojte da zaboravite da podaci koje ste uneli u prijavu i dokumeti koje prilažete moraju biti u svemu usaglašeni, jer u suprotnom prijava može biti odbačena. Vodite računa da će se dopuna prijave videti ispod vaše osnovne prijave i možete je pregledati klikom na strelicu sa desne strane, kao i da nije moguće kreirati novu dopunu ukoliko ste već kreirali jednu koju još uvek niste podneli.
  4. Odustanak od prijave  – ako iz bilo kog razloga želite da odustanete od prijave, to možete učiniti od trenutka podnošenja prijave (dobijanja BD broja) pa sve dok ne bude doneta odluka registratora. Imajte u vidu da nakon podnošenja odustanka nije moguće da se predomislite i „odustanete od odustanka“ tako da će postupak svakako biti obustavljen, a vi ćete moći da podnesete novu prijavu. Takođe, nakon odustanka, nije moguć povraćaj naknade jer se u ovom slučaju donosi odluka registratora po zahtevu (rešenje o obustavi postupka).
  5. Postupanje po odbačenoj prijavi  – ako je vaša prijava odbačena, možete otkloniti utvrđene nedostatke tako što ćete kliknuti na odbačeni zahtev i izabrati opciju „Postupanje po odbačenoj prijavi“. Tu će vam se otvoriti forma u koji ćete ponovo uneti sve neophodne podatke i/ili priložiti tražene dokumente i dalje nastaviti na isti način kao što ste podneli i osnovni zahtev koji je odbačen. Postupanje po odbačenoj prijavi zapravo vam daje mogućnost da platite za polovinu umanjen iznos osnovne naknade. Vodite računa da ovo pravo možete da iskoristite samo jednom i to u roku od 30 dana od dana kada je doneto rešenje o odbačaju.
    Ako iz bilo kog razloga niste u mogućnosti da postupite po odbačenoj prijavi u elektronskoj formi, a pri tome nije reč o nekoj od pravnih formi koje se obavezno osnivaju elektronskim putem (tj. nisu u pitanju OD, KD, DOO ili AD) imate mogućnost da podnesete sasvim novu prijavu u papirnom obliku, ali se u tom slučaju ne pozivate na odbačeno rešenje i plaćate pun iznos naknade propisan za podnošenje prijave u papirnom obliku.
  6. Brisanje zahteva – ako iz bilo kog razloga želite da odustanete od podnošenja prijave pre nego što ste zahtev platili, to možete učiniti izborom opcije „Brisanje zahteva“.
  7. Otkazivanje zahteva - ako ste zahtev platili, ali ga niste podneli, i iz bilo kog razloga ne želite da ga podnesete, imate na raspolaganju opciju „Otkaži zahtev“. Nakon otkazivanja zahteva, sredstva koja ste uplatili biće vam automatski vraćena na račun.
  8. + Poveži sa statusnom promenom – ova akcija koristi se samo u situacijama kada je osnivanje koje podnosite deo statusne promene za koju ste prethodno kreirali tzv. „Krovni zahtev“ odnosno zahtev za sprovođenje statusne promene koji će objediniti sve pojedinačne zahteve u okviru konkretne statusne promene koju sprovodite (osnivanje, promena i/ili brisanje učesnika).

eRegistraciju osnivanja privrednog društva Vam može olakšati video uputstvo ili vodič u slikama kroz e-registraciju DOO (prikazuje situaciju kada član društva e-prijavu podnosi sam za sebe, nema uplaćenog uloga i upravljanje je jednodomno), kao i uputstvo za korisnike u pdf formatu

Informacije koje se odnose na prilaganje elektronske dokumentacije:

Za konkretnu dokumentaciju koju je potrebno priložiti pogledajte odeljak Uputstva – Osnivanje.

Sva dokumenta koja se prilažu uz elektronsku prijavu osnivanja moraju biti u elektronskoj formi. Ovo podrazumeva da su sačinjena u elektronskoj formi i potpisana elektronskim potpisom ili pečatom njihovog izdavaoca. Tako npr. osnivački akt potpisuju osnivači (svi članovi DOO, ortaci kod OD, komplementari i komanditori kod KD, odnosno svi akcionari kod AD), potvrdu banke o uplati osnivačkog uloga potpisuje ovlašćeno lice banke, prevod nekog dokumenta ovlašćeni prevodilac itd. Jedini izuzetak predstavlja dokaz o identitetu člana društva koji mora biti u elektronskoj formi, ali ne mora biti elektronski potpisan, a prilaže se samo u situaciji kada osnivač nije svojim sertifikatom potpisao osnivački akt, već dostavlja digitalizovan akt.

Ako nemate dokumente koji su izvorno sačinjeni u elektronskoj formi, možete izvršiti digitalizaciju papirnih dokumenata (prebacivanje u elektronsku PDF formu). Ovako konvertovan dokument se međutim smatra običnom kopijom, zbog čega je neophodno da je svojim elektronskim potpisom (ili pečatom) overi:

  1. lice koje je dokument izdalo (npr. papirnu potvrdu banke o uplati osnivačkog uloga treba da overi ovlašćeni službnik banke svojim elektronskim potpisom, uverenje poreske uprave svojim elektronskim pečatom nadležna poreska uprava i sl.) ili
  2. lice koje je zakonom ovlašćeno za overu prepisa (javni beležnik – notar, koji može da izvrši digitalizaciju i overu svakog dokumenta izvorno sačinjenog u papirnoj formi)
  3. advokat upisan u imenik advokata Advokatske komore Srbije (koji takođe nema ograničenje u pogledu vrste dokumenta koji može da digitalizuje i overi, ali kada digitalizaciju i overu radi advokat, postoji dodatni uslov da je taj advokat istovremeno i potpisnik registracione prijave - punomoćnik )

Kada je reč o osnivačkom aktu, postoji nekoliko situacija i načina da ovaj dokument bude ispravno sastavljen i priložen uz registracionu prijavu osnivanja:

  1. ako svi osnivači imaju svoj elektronski sertifikat, dovoljno je da ga sačine kao elektronski dokument (npr. u Word-u i zatim ga konvertuju u PDF format) i potpišu svojim sertifikatom. Kada svi osnivači imaju svoj kvalfikovani elektronski sertifikat, učešće javnog beležnika nije potrebno jer sertifikat zamenjuje overu potpisa.
  2. ako osnivač/i nema/ju svoje kvalifikovane elektronske sertifikate onda je potrebno da overu potpisa obave kod javnog beležnika u papiru. Zatim se taj dokument pretvara u PDF format i može da ga digitalizuje svojim elektronskim sertifikatom/pečatom ili javni beležnik koji je i radi overu potpisa ili ga može digitalizovati advokat koga će osnivač angažovati kao punomoćnika za podnošenje elektrosnke registracione prijave osnivanja. Ovde je važno imati u vidu da digitalizacija od strane advokata može da bude izvršena samo nakon što je javni beležnik prethdno overio potpise osnivača  , jer advokat nije ovlašćen da vrši overu potpisa .
  3. ako osnivač/i nema/ju svoje kvalifikovane elektronske sertifikate ili se nalaze u inostranstvu, mogu ovlastiti i punomoćnika koji poseduje svoj sertifikat da umesto njih izvrši potpisivanje osnivačkog akta, ali je u tom slučaju potrebno da taj punomoćnik poseduje i priloži javnobeležnički overeno punomoćje za vršenje ove radnje. Takvo punomoćje takođe mora biti digitaliovano od strane javnog beležnika ili advokata koji je i podnosilac prijave. Ako će punomoćnik u ime osnivača vršiti overu potpisa kod javnog beležnika u papirnoj formi, onda nije dužan da punomoćje prilaže uz registracionu prijavu, jer će ovlašćenje za potpisivanje osnivačkog akta tada vršiti javni beležnik.
  4. ako je osnivački akt overen u inostranstvu, digitalizaciju tog akta može da izvrši samo domaći javni beležnik ili advokat ako je podnosilac prijave.

Kada je reč o dokumentaciji koja se pribavlja u inostranstvu, konkretno izvodi iz stranih registara kao dokaz o identitetu stranog pravnog lica, bitno je naglasiti da se u postupku eRegistracije ne prihvataju elektronski dokumenti izdati od strane inostranih organa i snabdeveni njihovim elektronskim sertifikatom (pečatom). Naime, odredbom člana 40. Zakona kojim se uređuje elektronski dokument i kvalifikovane elektronske usluge od poverenja, propisano je da se strane kvalifikovane usluge od poverenja u Srbiji mogu priznavati samo u slučaju postojanja reciprociteta regulisanog potvrđenim međunarodnim sporazumom. S obzirom na navedeno, to je u ovoj situaciji jedino rešenje da se takav dokument odštampa u zemlji porekla tj. da se napravi kopija koju će kao vernu elektronskom originalu potvrditi inostrani organ overe. Potom se takav papirni dokument može digitalizovati od strane našeg notara ili advokata i kao takav koristiti u postupku registracije.

Dokaz o identitetu osnivača (skenirani pasoš ili lična karta) prilaže se uvek kada osnivač nije svojim elektronskim sertifikatom potpisao osnivački akt (već je rađena digitalizacija).

Ovo može biti obična kopija, dakle dovoljno je da bude u PDF formatu i ne mora biti digitalno potpisano. 

ePromene - elektronsko podnošenje registracione prijave promene podataka

Za pravne aspekte i obaveznu dokumentaciju, potrebno je da pročitate informacije u odelјku Uputstva.

Takođe, za kompletne informacije o podnošenju elektronske prijave potrebno je da pročitate i odelјke Opšte informacije i Napomene za podnošenje e-prijave.

Promene podataka privrednih društava i drugih privrednih subjekata koje se upisuju u Registar privrednih subjekata vrše se na dva načina: papirno ili elektronski. Ne postoji obaveza elektronske registracije kada su promene u pitanju. Ipak, ako ste postupak započeli elektronski, potrebno je da sve eventualne dopunske radnje u tom postupku sprovodite elektronski. Ako iz bilo kog razloga niste u mogućnosti da postupak okončate na taj način (npr. da postupite po odbačenoj prijavi ili podnesete neophodnu dopunu), ne možete se „prebaciti“ na papirni način, ali možete podneti novu prijavu u papirnoj formi i platiti pun iznos propisane naknade za konkretne promene (bez pozivanja na odbačenu elektronsku prijavu). 

Informacije koje se odnose na podnosioca:

E-prijavu promene može da podnese ovlašćeno fizičko lice (u zavisnosti od vrste promene) ili njegov punomoćnik.

Podnosilac elektronske registracione prijave mora imati kvalifikovani elektronski sertifikat izdat od strane sertifikacionog tela Republike Srbije.

Strana fizička lica mogu da dobiju kvalifikovani elektronski sertifikat pod istim uslovima kao i domaća (s tim što moraju lično preuzeti sertifikat) i mogu biti podnosioci e-prijave.

Ako e-prijavu podnosi zakonski zastupnik koji je ograničen supotpisom, elektronsku registracionu prijavu potpisuje samo zakonski zastupnik, ali je tada neophodno priložiti i saglasnost supotpisnika za podnošenje registracione prijave, u formi elektronskog dokumenta, potpisanu kvalifikovanim elektronskim potpisom supotpisnika. Ako supotpisnik ne poseduje elektronski sertifikat, digitalizaciju saglasnosti koja je izvorno data u papirnoj formi može da izvrši isključivo javni beležnik ili advokat koji je i podnosilac prijave (ali ne i zakonski zastupnik).

Ukoliko je podnosilac punomoćnik, on potpisuje prijavu svojim kvalifikovanim elektronskim potpisom, a u prilogu prijave mora biti priloženo punomoćje u formi elektronskog dokumenta (potpisano od strane ovlašćenog lica njegovim elektronskim potpisom ili potpisano svojeručnim potpisom ovlašćenog lica i zatim digitalizovano od strane advokata/notara).

Važno: prilikom popunjavanja prijave, vodite računa da ste u odelјku Podnosilac zahteva JMBG, broj pasoša ili evidencijski broj za stranca naveli identično kako je ovaj podatak unet u elektronski sertifikat lica koje će potpisati prijavu, jer u suprotnom aplikacija neće dozvoliti potpisivanje zahteva.

Informacije koje se odnose na popunjavanje elektronske prijave:

Elektronska prijava promene popunjava se unošenjem obaveznih podataka tj. popunjavanjem obaveznih polјa na elektronskoj formi zahteva prateći određeni redosled koraka.

Šta je važno znati u vezi sa popunjavanjem e-prijave promene?

  • Pored svakog koraka postoji simbol za Infopolјe „i“ na koji možete da kliknete i pročitate kratke korisne informacije u vezi sa popunjavanjem polјa konkretnog koraka.
  • Polјa obeležena crvenom bojom i simbolom „*“ su obavezna polјa i njih uvek morate da popunite. Ostala polјa su opciona i popunjavaju se ako za time postoji potreba u konkretnom slučaju.
  • Podnosilac prijavu popunjava po predviđenom redosledu i nije moguće preći na sledeći korak dok nisu popunjena sva obavezna polјa na prethodnom. Ukoliko vam aplikacija ne dozvolјava da pređete na sledeći korak, vratite se na prethodne i proverite da li ste popunili sva obavezna polјa.
  • Vodite računa da podatke o istom fizičkom licu popunjavate uvek na isti način – npr. ako jedno isto lice (pod čime se podrazumeva lice sa istim indetifikacionim brojem, bilo da je to JMBG, broj pasoša ili EBS) kao podnosilac uneto ćirilicom, potrebno je da na isti način bude uneto i na drugom mestu na kom bi moglo da se pojavi (npr. kao direktor ili član) jer će u suprotnom aplikacija prijaviti grešku „Za isto fizičko lice uneti su različiti podaci (proverite slovne greške, pismo i sl.“). Ista greška pojaviće se i kada je napravlјena neka slovna greška ili je nehotice negde unet razmak.

Redosled koraka prilikom popunjavanja elektronske registracione prijave promene je sledeći:

  • Prvi korak je izbor opcije Kreiraj novi zahtev gde ćete najpre izabrati koji tip postupka pokrećete (Promenu podataka ili neku od promena statusa: Pokretanje ili Obustavu postupka likivdacije, Pokretanje ili Obustavu stečajnog postupka ili Promenu pravne forme). Kada birate neki od zahteva koji se odnose na promenu statusa, imajte u vidu da kroz te zahteve ne možete da promenite druge podatke već samo ono što je vezano za konkretan tip zahteva.
  • Nakon izbora opcije za Promenu podataka, potrebno je da najpre unesete Matični broj privrednog subjekta kod kog želite da izvršite promenu i zatim kliknete na dugme „Preuzmi podatke“, a aplikacija će automatski povući registrovano stanje za izabrani subjekt.
  • Nakon ovog koraka, prelazite na korak „Promena podataka“ na kom označavate koje promene želite da izvršite. Aplikacija će vam omogućiti izmenu samo onih podataka koje ste označili u ovom koraku. Isto tako, ako neku promenu označite, ali ne izvršite izmenu nad tim podacima, aplikacija će vas upozoriti da niste izvršili promene koje ste označili. Ako se to dogodi, proverite koje podatke ste propustili da izmenite ili ako ste greškom označili neku promenu koju niste želeli, vratite se na korak 2. i otčekirajte promenu koju ne želite da izvršite.
  • Naredni korak je Unos promena. Na ovom koraku, aplikacija vam prikazuje registrovane podatke koje možete da izmenite ili obrišete, a ako takvih podataka nema, otvara prazna polјa u koje možete da unesete nove podatke koje želite da registrujete.
  • U zavisnosti od konkretne promene koju radite, aplikacija će vas u nekim situacijama opomenuti ako je došlo do pogrešnog unosa podataka, ali ne za sve.
  • U svakom trenutku možete kliknuti na dugme „Sačuvaj“ u gornjem meniju kako ne biste izgubili unete podatke (čuvanje nije automatsko).
  • Na kraju, po unosu svih podataka prelazite na prilaganje dokumentacije. Potrudite se da u padajućoj listi pronađete i izaberete odgovarajući tip dokumenta, a tek ako takav dokument ne postoji u listi, možete izabrati dokument tipa „Ostalo“. Za sve odluke koje donose organi društva, a koje nisu posebno imenovane, možete koristiti tip dokumenta „Odluka nadležnog organa društva“.
  • Za dokumente koje želite da registrujete ili objavite, potrebno je da pored dokumenta čekirate i odgovarajuću kućicu „Registracija“ ili „Objava“. Dokumenti koji se registruju se automatski i objavlјuju, tako da to ne morate posebno da tražite.
  • Nakon što se svi dokumenti učitaju u aplikaciju (upload) potrebno je da kliknete na dugme „Sačuvaj“ u gornjem meniju. Aplikacija će vas upozoriti ako ste priložili dokument koji nije elektronski potpisan, a reč je o dokumentu koji mora biti elektronski potpisan.
  • Sledeći korak je „Verifikacija e-mail adrese“. Dobro proverite da li ste ispravno uneli e-mail adresu jer bez verifikacije nećete moći da nastavite dalјe. Ako ste se uverili da ste adresu ispravno upisali, pričekajte pristizanje verifikacionog imejla, budući da ovo usled opterećenosti servera može potrajati i po nekoliko minuta, a takođe poroverite i neželјenu poštu.
  • Sledeći korak je „Validiraj zahtev“. Na ovom koraku aplikacija vrši dodatne provere ispravnosti unetih podataka. Ukoliko postoji greška, ispisaće se na ekranu, nakon čega je potrebno da grešku ispravite i ponovite korake „Sačuvaj“ i „Validiraj“. Ako je sve u redu, možete preći na sledeći korak.
  • „Izračunaj cenu“ – aplikacija vrši izračunavanje cene zahteva na osnovu unetih podatka i nakon toga vam se cena zahteva ispisuje na ekranu. Aplikacija međutim ne može da zna da li je neka od promena koje prijavlјujete neblagovremena (promena nastala pre više od 15 dana), tako da ste u obavezi da sami izabrete opciju „Izračunaj naknadu za neblagovremenu prijavu“ ako promenu prijavlјujete neblagovremeno. Nakon ovoga, možete preći na sledeći korak „Plati“. Vodite računa da nakon plaćanja nije više moguća izmena zahteva, tako da još jednom proverite da li ste sve podatke ispravno uneli.
  • Nakon klika na dugme „Plati“ aplikacija će vas upozoriti da isklјučite „pop-up blocker“ ukoliko je uklјučen u pretraživaču koji koristite i zatim vas preusmeriti na novi prozor platne institucije gde ćete obaviti plaćanje. Ako se taj novi prozor ne otvara, najverovatnije vam je uklјučen „pop-up blocker“, pa će biti neophodno da ga odblokirate i ponovite akciju „Plati“.
  • Po obavlјenom plaćanju, prelazite na konačan korak „Podnesi“. Pre klika na dugme Podnesi, potrebno je da pokrenete „NEXU“ aplikaciju za potpisivanje i da ubacite sertifikat u čitač (potpisivanje u Cloud-u je u pripremi). Ako je sve ispravno pokrenuto, otvoriće vam se prozor za potpisivanje i zatim ćete podneti zahtev.
  • Nakon podnošenja, u listi podnetih zahteva moći ćete da pratite status podnetog zahteva, a nakon što o njemu bude doneta odluka, moći ćete da je pregledate izborom opcije „Pregled zahteva“ a zatim klikom na dugme u gornjem desnom uglu „Pregled potvrda/rešenja“.

Povezane prijave: 

  1. Izmena prijave – kada jednom započnete podnošenje elektronske prijave, imate mogućnost da prijavu sačuvate i njeno popunjavanje i podnošenje dovršite kasnije. To možete učiniti tako što ćete kliknuti na vašu prijavu i zatim izabrati opciju „Izmena prijave“ i nastaviti dalјe popunjavanje. Ova opcija dostupna je sve dok prijava ne bude plaćena jer nakon toga više nije moguća izmena prijave.
  2. Pregled zahteva – nakon što ste zahtev podneli, uvid u svoj zahtev možete vršiti korišćenjem opcije „Preled zahteva“. Ova opcija ostaje dostupna uvek i kroz nju možete pristupiti i potvrdi o podnetom zahtevu i izvršiti uvid u donetu odluku registrtora.
  3. Dopuna prijave – ako ste prilikom podnošenja prijave zaboravili da unesete neki podatak ili ste ga uneli pogrešno ili ste zaboravili da priložite neki dokument ili ste priložili neispravan dokument, imate mogućnost da prijavu dopunite. Ova mogućnost postoji od trenutka kada je vaša prijava dobila BD broj do trenutka kada bude doneta odluka registratora. Kada izaberete Dopunu prijave, aplikacija će vam na ekranu ispisati sve podatke koje ste uneli kroz osnovni zahtev, a vi možete da ih promenite ili obrišete ili da dodate nove. Nemojte da zaboravite da podaci koje ste uneli u prijavu i dokumeti koje prilažete moraju biti u svemu usaglašeni, jer u suprotnom prijava može biti odbačena. Vodite računa da će se dopuna prijave videti ispod vaše osnovne prijave i možete je pregledati klikom na strelicu sa desne strane, kao i da nije moguće kreirati novu dopunu ukoliko ste već kreirali jednu koju još uvek niste podneli.
    Ako ste kroz dopunu proširili zahtev, klikom na dugme Izračunaj cenu, aplikacija će vas obavestiti da li postoji potreba da zahtev doplatite i ako je to slučaj, preusmeriće vas na stranicu za plaćanje. Ako ste kroz dopunu odustali od dela zahteva, aplikacija će vas odvesti na podnošenje dopune bez plaćanja naknade, a eventualni višak plaćene naknade biće automatski vraćen na račun platioca nakon donošenja odluke registratora.
  4. Odustanak od prijave – ako iz bilo kog razloga želite da odustanete od prijave, to možete učiniti od trenutka podnošenja prijave (dobijanja BD broja) pa sve dok ne bude doneta odluka registratora. Imajte u vidu da nakon podnošenja odustanka nije moguće da se predomislite i „odustanete od odustanka“ tako da će postupak svakako biti obustavlјen, a vi ćete moći da podnesete novu prijavu. Takođe, nakon odustanka, nije moguć povraćaj naknade jer se u ovom slučaju donosi odluka registratora po zahtevu (rešenje o obustavi postupka).
  5. Postupanje po odbačenoj prijavi – ako je vaša prijava odbačena, možete otkloniti utvrđene nedostatke tako što ćete kliknuti na odbačeni zahtev i izabrati opciju „Postupanje po odbačenoj prijavi“. Tu će vam se otvoriti forma u koji ćete ponovo uneti sve neophodne podatke i/ili priložiti tražene dokumente i dalјe nastaviti na isti način kao što ste podneli i osnovni zahtev koji je odbačen. Postupanje po odbačenoj prijavi zapravo vam daje vam mogućnost da platite za polovinu umanjen iznos osnovne naknade. Vodite računa da ovo pravo možete da iskoristite samo jednom i to u roku od 30 dana od dana kada je doneto rešenje o odbačaju.
    Ako iz bilo kog razloga niste u mogućnosti da postupite po odbačenoj prijavi promene u elektronskoj formi, imate mogućnost da podnesete sasvim novu prijavu u papirnom obliku, ali se u tom slučaju ne pozivate na odbačeno rešenje i plaćate pun iznos naknade propisan za podnošenje prijave u papirnom obliku.
  6. Brisanje zahteva – ako iz bilo kog razloga želite da odustanete od podnošenja prijave pre nego što ste zahtev platili, to možete učiniti izborom opcije „Brisanje zahteva“. 
  7. Otkazivanje zahteva - ako ste zahtev platili, ali ga niste podneli, i iz bilo kog razloga ne želite da ga podnesete, imate na raspolaganju opciju „Otkaži zahtev“. Nakon otkazivanja zahteva, sredstva koja ste uplatili biće vam automatski vraćena na račun. 
  8. +Poveži sa statusnom promenom – ova akcija koristi se samo u situacijama kada je promena koju podnosite deo statusne promene za koju ste prethodno kreirali tzv. „Krovni zahtev“ odnosno zahtev za sprovođenje statusne promene koji će objediniti sve pojedinačne zahteve u okviru konkretne statusne promene koju sprovodite (osnivanje, promena i/ili brisanje učesnika). Takođe, ova funkcija koristi se samo u fazi sprovođenja statusne promene, dok se u fazi objave nacrta ne koristi.

Informacije koje se odnose na prilaganje elektronske dokumentacije:

Za konkretnu dokumentaciju koju je potrebno priložiti pogledajte odelјak Uputstva – Promene.

Sva dokumenta koja se prilažu uz elektronsku prijavu promena moraju biti u elektronskoj formi. Ovo podrazumeva da su sačinjena u elektronskoj formi i potpisana elektronskim potpisom ili pečatom njihovog izdavaoca. Jedini izuzetak predstavlјa dokaz o identitetu člana društva koji mora biti u elektronskoj formi, ali ne mora biti elektronski potpisan, a prilaže se prilikom pristupanja člana.

Ako nemate dokumente koji su izvorno sačinjeni u elektronskoj formi, možete izvršiti digitalizaciju papirnih dokumenata (prebacivanje u elektronsku PDF formu). Ovako konvertovan dokument se međutim smatra običnom kopijom, zbog čega je neophodno da je svojim elektronskim potpisom (ili pečatom) overi:

  1. lice koje je dokument izdalo(npr. papirnu potvrdu banke o uplati novčanog uloga treba da overi ovlašćeni službnik banke svojim elektronskim potpisom, uverenje poreske uprave svojim elektronskim pečatom nadležna poreska uprava i sl.) ili
  2. lice koje je zakonom ovlašćeno za overu prepisa(javni beležnik – notar, koji može da izvrši digitalizaciju i overu svakog dokumenta izvorno sačinjenog u papirnoj formi)
  3. advokat upisan u imenik advokata Advokatske komore Srbije(koji takođe nema ograničenje u pogledu vrste dokumenta koji može da digitalizuje i overi, ali kada digitalizaciju i overu radi advokat, postoji dodatni uslov da je taj advokat istovremeno i potpisnik registracione prijave - punomoćnik)

Kada je reč o odlukama nadležnih organa društva (skupštine, odbora, direktora...), postoji nekoliko situacija i načina da ovi dokumenti bude ispravno sastavlјeni i priloženi uz registracionu prijavu promene:

  1. ako svi potpisnici odluke (ako je društvo jednočlano onda jedini član ili zakonski zastupnik tog člana ako je član pravno lice, oba člana u dvočlanom društvu, predsednik skupštine kada je on jedini potpisnik) imaju svoj elektronski sertifikat, dovolјno je da ga sačine kao elektronski dokument ( u Word-u i zatim ga konvertuju u PDF format) i potpišu svojim sertifikatom. Ova mogućnost ne postoji jedino kod odluka za koje je propisana obavezna overa potpisa/solemnizacija od strane javnog beležnika (kao što je odluka o povećanju kapitala unosom nepokretnosti).
  2. ako osnivač/i nema/ju svoje kvalifikovane elektronske sertifikate ili se nalaze u inostranstvu, mogu ovlastiti i punomoćnika koji poseduje svoj sertifikat da umesto njih izvrši (donošenje) potpisivanje odluke, ali je u tom slučaju potrebno da taj punomoćnik poseduje i priloži i punomoćje za vršenje ove radnje. Takvo punomoćje mora biti digitaliovano od strane javnog beležnika ili advokata koji je i podnosilac prijave.
  3. ako potpisnici nemaju svoje kvalifikovane elektronske sertifikate odluke mogu potpisati svojeručno (papirni oblik), a zatim takve odluke mogu biti digitalizovane tj. pretvorene u PDF format i potpisane elektronskim sertifikatom:
    • zakonskog ili ostalog zastupnika privrednog društva čija je to odluka
    • javnog beležnika
    • advokata koji će biti i podnosilac prijave (punomoćnik društva)

Zastupnik društva ipak nema ovlaćenje da digitalizuje lične izjave volјe kao što je npr. ostavka ili izjava o istupanju budući da nije reč o dokumentima čiji je donosilac društvo.

Kada je reč o ugovoru o prenosu udela kao najčešćem osnovu za promenu članova u društvu, a za koji je propisana obavezna overena forma, do izmena propisa, nije moguće da ovaj dokument bude potpisan elektronskim sertifikatom prenosioca i sticaoca. Jedini način je da potpisi budu overeni od strane javnog beležnika i da zatim ugovor digitalizuje ili javni beležnik ili advokat koji će biti podnosilac prijave.

Dokaz o identitetu osnivača koji je fizičko lice (skenirani pasoš ili lična karta) prilaže se uvek kada u društvo pristupa novi član. Ovo može biti obična kopija, odnosno dovolјno je da bude u PDF formatu i ne mora biti digitalno potpisano.

Kada je reč o dokumentaciji koja se pribavlјa u inostranstvu, konkretno izvodi iz stranih registara kao dokaz o identitetu stranog pravnog lica, bitno je naglasiti da se u postupku eRegistracije ne prihvataju elektronski dokumenti izdati od strane inostranih organa i snabdeveni njihovim elektronskim sertifikatom (pečatom). Naime, odredbom člana 40. Zakona kojim se uređuje elektronski dokument i kvalifikovane elektronske usluge od poverenja, propisano je da se strane kvalifikovane usluge od poverenja u Srbiji mogu priznavati samo u slučaju postojanja reciprociteta regulisanog potvrđenim međunarodnim sporazumom. S obzirom na navedeno, to je u ovoj situaciji jedino rešenje da se takav dokument odštampa u zemlјi porekla tj. da se napravi kopija koju će kao vernu elektronskom originalu potvrditi inostrani organ overe. Potom se takav papirni dokument može digitalizovati od strane našeg notara ili advokata i kao takav koristiti u postupku registracije. 

eBrisanje - elektronsko podnošenje registracione prijave brisanja

Za pravne aspekte i obaveznu dokumentaciju, potrebno je da pročitate informacije u odelјku Uputstva.

Takođe, za kompletne informacije o podnošenju elektronske prijave potrebno je da pročitate i odelјke Opšte informacije i Napomene i preduslovi za podnošenje e-prijave.

Brisanje privrednih društava i drugih privrednih subjekata koje se upisuju u Registar privrednih subjekata vrše se na dva načina: papirno ili elektronski. Ne postoji obaveza elektronske registracije kada je brisanje u pitanju. Ipak, ako ste postupak započeli elektronski, potrebno je da sve eventualne dopunske radnje u tom postupku sprovodite elektronski. Ako iz bilo kog razloga niste u mogućnosti da postupak okončate na taj način (npr. da postupite po odbačenoj prijavi ili podnesete neophodnu dopunu), ne možete se „prebaciti“ na papirni način, ali možete podneti novu prijavu u papirnoj formi i platiti pun iznos propisane naknade (bez pozivanja na odbačenu elektronsku prijavu).

Informacije koje se odnose na podnosioca:

E-prijavu brisanja može da podnese ovlašćeno fizičko lice (u zavisnosti od vrste promene) ili njegov punomoćnik.

Podnosilac elektronske registracione prijave mora imati kvalifikovani elektronski sertifikat izdat od strane sertifikacionog tela Republike Srbije.

Strana fizička lica mogu da dobiju kvalifikovani elektronski sertifikat pod istim uslovima kao i domaća (s tim što moraju lično preuzeti sertifikat) i mogu biti podnosioci e-prijave.

Ako e-prijavu podnosi zakonski zastupnik koji je ograničen supotpisom, elektronsku registracionu prijavu potpisuje samo zakonski zastupnik, ali je tada neophodno priložiti i saglasnost supotpisnika za podnošenje registracione prijave, u formi elektronskog dokumenta, potpisanu kvalifikovanim elektronskim potpisom supotpisnika. Ako supotpisnik ne poseduje elektronski sertifikat, digitalizaciju saglasnosti koja je izvorno data u papirnoj formi može da izvrši isključivo javni beležnik ili advokat koji je i podnosilac prijave (ali ne i zakonski zastupnik).

Ukoliko je podnosilac punomoćnik, on potpisuje prijavu svojim kvalifikovanim elektronskim potpisom, a u prilogu prijave mora biti priloženo punomoćje u formi elektronskog dokumenta (potpisano od strane ovlašćenog lica njegovim elektronskim potpisom ili potpisano svojeručnim potpisom ovlašćenog lica i zatim digitalizovano od strane advokata/notara).

Važno: prilikom popunjavanja prijave, vodite računa da ste u odelјku Podnosilac zahteva JMBG, broj pasoša ili evidencijski broj za stranca naveli identično kako je ovaj podatak unet u elektronski sertifikat lica koje će potpisati prijavu, jer u suprotnom aplikacija neće dozvoliti potpisivanje zahteva.

Informacije koje se odnose na popunjavanje elektronske prijave:

Elektronska prijava brisanja popunjava se unošenjem obaveznih podataka tj. popunjavanjem obaveznih polјa na elektronskoj formi zahteva prateći određeni redosled koraka.

Šta je važno znati u vezi sa popunjavanjem e-prijave brisanja?

  • Pored svakog koraka postoji simbol za Infopolјe „i“ na koji možete da kliknete i pročitate kratke korisne informacije u vezi sa popunjavanjem polјa konkretnog koraka.
  • Polјa obeležena crvenom bojom i simbolom „*“ su obavezna polјa i njih uvek morate da popunite. Ostala polјa su opciona i popunjavaju se ako za time postoji potreba u konkretnom slučaju.
  • Vodite računa da podatke o istom fizičkom licu popunjavate uvek na isti način – npr. ako jedno isto lice (pod čime se podrazumeva lice sa istim indetifikacionim brojem, bilo da je to JMBG, broj pasoša ili EBS) kao podnosilac uneto ćirilicom, potrebno je da na isti način bude uneto i na drugom mestu na kom bi moglo da se pojavi jer će u suprotnom aplikacija prijaviti grešku „Za isto fizičko lice uneti su različiti podaci (proverite slovne greške, pismo i sl.“). Ista greška pojaviće se i kada je napravlјena neka slovna greška ili je nehotice negde unet razmak.

Redosled koraka prilikom popunjavanja elektronske registracione prijave brisanja je sledeći:

  • Prvi korak je izbor opcije Kreiraj novi zahtev,
  • Nakon ovoga, otvoriće se polјe za unos podataka o subjektu za koji se podnosi prijava gde je potrebno da unesete Matični broj privrednog subjekta kog želite da brišete i zatim kliknete na dugme „Preuzmi podatke“, a aplikacija će automatski povući registrovano stanje za izabrani subjekt.
  • Nakon ovog koraka, prelazite na korak „Podaci o podnosiocu prijave“ gde unosite sve neophodne podatke o podnosiocu.
  • Naredni korak je Osnov brisanja iz registra. Na ovom koraku, morate izabrati po kom osnovu se traži brisanje budući da se privredna društva iz Registra brišu nakon što su prethodno sproveli neki postupak koji vodi prestanku društva (najčešće likvidacija ili stečaj, ali mogu se brisati i usled promene nadlžnosti ili u sklopu statusne promene).
  • U svakom trenutku možete kliknuti na dugme „Sačuvaj“ u gornjem meniju kako ne biste izgubili unete podatke (čuvanje nije automatsko).
  • Na kraju, po unosu svih podataka prelazite na prilaganje dokumentacije. Potrudite se da u padajućoj listi pronađete i izaberete odgovarajući tip dokumenta, a tek ako takav dokument ne postoji u listi, možete izabrati dokument tipa „Ostalo“. Za uverenja poreske uprave birate tip dokumenta „Dokaz o prestanku poreskih obaveza izdat od strane nadležne organizacione jedinice Poreske uprave RS“ i/ili „Dokaz o prestanku poreskih obaveza izdat od strane nadležne jedinice lokalne samouprave“.
  • Nakon što se svi dokumenti učitaju u aplikaciju (upload) potrebno je da kliknete na dugme „Sačuvaj“ u gornjem meniju. Aplikacija će vas upozoriti ako ste priložili dokument koji nije elektronski potpisan, a reč je o dokumentu koji mora biti elektronski potpisan.
  • Sledeći korak je „Verifikacija e-mail adrese“. Dobro proverite da li ste ispravno uneli e-mail adresu jer bez verifikacije nećete moći da nastavite dalјe. Ako ste se uverili da ste adresu ispravno upisali, pričekajte pristizanje verifikacionog imejla, budući da ovo usled opterećenosti servera može potrajati i po nekoliko minuta, a takođe poroverite i neželјenu poštu.
  • Sledeći korak je „Validiraj zahtev“. Na ovom koraku aplikacija vrši dodatne provere ispravnosti unetih podataka. Ukoliko postoji greška, ispisaće se na ekranu, nakon čega je potrebno da grešku ispravite i ponovite korake „Sačuvaj“ i „Validiraj“. Ako je sve u redu, možete preći na sledeći korak.
  • „Izračunaj cenu“ – aplikacija vrši izračunavanje cene zahteva na osnovu unetih podatka i nakon toga vam se cena zahteva ispisuje na ekranu. Nakon ovoga, možete preći na sledeći korak „Plati“. Vodite računa da nakon plaćanja nije više moguća izmena zahteva, tako da još jednom proverite da li ste sve podatke ispravno uneli.
  • Nakon klika na dugme „Plati“ aplikacija će vas upozoriti da isklјučite „pop-up blocker“ ukoliko je uklјučen u pretraživaču koji koristite i zatim vas preusmeriti na novi prozor platne institucije gde ćete obaviti plaćanje. Ako se taj novi prozor ne otvara, najverovatnije vam je uklјučen „pop-up blocker“, pa će biti neophodno da ga odblokirate i ponovite akciju „Plati“.
  • Po obavlјenom plaćanju, prelazite na konačan korak „Podnesi“. Pre klika na dugme Podnesi, potrebno je da pokrenete „NEXU“ aplikaciju za potpisivanje i da ubacite sertifikat u čitač (potpisivanje u Cloud-u je u pripremi). Ako je sve ispravno pokrenuto, otvoriće vam se prozor za potpisivanje i zatim ćete podneti zahtev.
  • Nakon podnošenja, u listi podnetih zahteva moći ćete da pratite status podnetog zahteva, a nakon što o njemu bude doneta odluka, moći ćete da je pregledate izborom opcije „Pregled zahteva“ a zatim klikom na dugme u gornjem desnom uglu „Pregled potvrda/rešenja“.

Povezane prijave:

  1. Izmena prijave – kada jednom započnete podnošenje elektronske prijave, imate mogućnost da prijavu sačuvate i njeno popunjavanje i podnošenje dovršite kasnije. To možete učiniti tako što ćete kliknuti na vašu prijavu i zatim izabrati opciju „Izmena prijave“ i nastaviti dalјe popunjavanje. Ova opcija dostupna je sve dok prijava ne bude plaćena jer nakon toga više nije moguća izmena prijave.
  2. Pregled zahteva – nakon što ste zahtev podneli, uvid u svoj zahtev možete vršiti korišćenjem opcije „Preled zahteva“. Ova opcija ostaje dostupna uvek i kroz nju možete pristupiti i potvrdi o podnetom zahtevu i izvršiti uvid u donetu odluku registrtora.
  3. Dopuna prijave – ako ste prilikom podnošenja prijave zaboravili da unesete neki podatak ili ste ga uneli pogrešno ili ste zaboravili da priložite neki dokument ili ste priložili neispravan dokument, imate mogućnost da prijavu dopunite. Ova mogućnost postoji od trenutka kada je vaša prijava dobila BD broj do trenutka kada bude doneta odluka registratora. Kada izaberete Dopunu prijave, aplikacija će vam na ekranu ispisati sve podatke koje ste uneli kroz osnovni zahtev, a vi možete da ih promenite ili obrišete ili da dodate nove. Nemojte da zaboravite da podaci koje ste uneli u prijavu i dokumeti koje prilažete moraju biti u svemu usaglašeni, jer u suprotnom prijava može biti odbačena. Vodite računa da će se dopuna prijave videti ispod vaše osnovne prijave i možete je pregledati klikom na strelicu sa desne strane, kao i da nije moguće kreirati novu dopunu ukoliko ste već kreirali jednu koju još uvek niste podneli.
  4. Odustanak od prijave – ako iz bilo kog razloga želite da odustanete od prijave, to možete učiniti od trenutka podnošenja prijave (dobijanja BD broja) pa sve dok ne bude doneta odluka registratora. Imajte u vidu da nakon podnošenja odustanka nije moguće da se predomislite i „odustanete od odustanka“ tako da će postupak svakako biti obustavlјen, a vi ćete moći da podnesete novu prijavu. Takođe, nakon odustanka, nije moguć povraćaj naknade jer se u ovom slučaju donosi odluka registratora po zahtevu (rešenje o obustavi postupka).
  5. Postupanje po odbačenoj prijavi – ako je vaša prijava odbačena, možete otkloniti utvrđene nedostatke tako što ćete kliknuti na odbačeni zahtev i izabrati opciju „Postupanje po odbačenoj prijavi“. Tu će vam se otvoriti forma u koji ćete ponovo uneti sve neophodne podatke i/ili priložiti tražene dokumente i dalјe nastaviti na isti način kao što ste podneli i osnovni zahtev koji je odbačen. Postupanje po odbačenoj prijavi zapravo vam daje vam mogućnost da platite za polovinu umanjen iznos osnovne naknade. Vodite računa da ovo pravo možete da iskoristite samo jednom i to u roku od 30 dana od dana kada je doneto rešenje o odbačaju.
    Ako iz bilo kog razloga niste u mogućnosti da postupite po odbačenoj prijavi brisanja u elektronskoj formi, imate mogućnost da podnesete sasvim novu prijavu u papirnom obliku, ali se u tom slučaju ne pozivate na odbačeno rešenje i plaćate pun iznos naknade propisan za podnošenje prijave u papirnom obliku. 
  6. Brisanje zahteva – ako iz bilo kog razloga želite da odustanete od podnošenja prijave pre nego što ste zahtev platili, to možete učiniti izborom opcije „Brisanje zahteva“. 
  7. Otkazivanje zahteva - ako ste zahtev platili, ali ga niste podneli, i iz bilo kog razloga ne želite da ga podnesete, imate na raspolaganju opciju „Otkaži zahtev“. Nakon otkazivanja zahteva, sredstva koja ste uplatili biće vam automatski vraćena na račun. 
  8. +Poveži sa statusnom promenom – ova akcija koristi se samo u situacijama kada je brisanje koje podnosite deo statusne promene za koju ste prethodno kreirali tzv. „Krovni zahtev“ odnosno zahtev za sprovođenje statusne promene koji će objediniti sve pojedinačne zahteve u okviru konkretne statusne promene koju sprovodite (osnivanje, promena i/ili brisanje učesnika). Takođe, ova funkcija koristi se samo u fazi sprovođenja statusne promene, dok se u fazi objave nacrta ne koristi.

Informacije koje se odnose na prilaganje elektronske dokumentacije:

Za konkretnu dokumentaciju koju je potrebno priložiti pogledajte odelјak Uputstva – Brisanje.

Sva dokumenta koja se prilažu uz elektronsku prijavu brisanja moraju biti u elektronskoj formi. Ovo podrazumeva da su sačinjena u elektronskoj formi i potpisana elektronskim potpisom ili pečatom njihovog izdavaoca.

Ako nemate dokumente koji su izvorno sačinjeni u elektronskoj formi, možete izvršiti digitalizaciju papirnih dokumenata (prebacivanje u elektronsku PDF formu). Ovako konvertovan dokument se međutim smatra običnom kopijom, zbog čega je neophodno da je svojim elektronskim potpisom (ili pečatom) overi:

  1. lice koje je dokument izdalo(npr. papirnu potvrdu banke o uplati novčanog uloga treba da overi ovlašćeni službnik banke svojim elektronskim potpisom, uverenje poreske uprave svojim elektronskim pečatom nadležna poreska uprava i sl.) ili
  2. lice koje je zakonom ovlašćeno za overu prepisa(javni beležnik – notar, koji može da izvrši digitalizaciju i overu svakog dokumenta izvorno sačinjenog u papirnoj formi)
  3. advokat upisan u imenik advokata Advokatske komore Srbije(koji takođe nema ograničenje u pogledu vrste dokumenta koji može da digitalizuje i overi, ali kada digitalizaciju i overu radi advokat, postoji dodatni uslov da je taj advokat istovremeno i potpisnik registracione prijave - punomoćnik)

Kada je reč o odlukama nadležnih organa društva (skupštine, odbora, direktora...), postoji nekoliko situacija i načina da ovi dokumenti bude ispravno sastavlјeni i priloženi uz registracionu prijavu promene:

  1. ako svi potpisnici odluke (ako je društvo jednočlano onda jedini član ili zakonski zastupnik tog člana ako je član pravno lice, oba člana u dvočlanom društvu, predsednik skupštine kada je on jedini potpisnik) imaju svoj elektronski sertifikat, dovolјno je da ga sačine kao elektronski dokument ( u Word-u i zatim ga konvertuju u PDF format) i potpišu svojim sertifikatom. Ova mogućnost ne postoji jedino kod odluka za koje je propisana obavezna overa potpisa/solemnizacija od strane javnog beležnika.
  2. ako osnivač/i nema/ju svoje kvalifikovane elektronske sertifikate ili se nalaze u inostranstvu, mogu ovlastiti i punomoćnika koji poseduje svoj sertifikat da umesto njih izvrši (donošenje) potpisivanje odluke, ali je u tom slučaju potrebno da taj punomoćnik poseduje i priloži i punomoćje za vršenje ove radnje. Takvo punomoćje mora biti digitaliovano od strane javnog beležnika ili advokata koji je i podnosilac prijave.
  3. ako potpisnici nemaju svoje kvalifikovane elektronske sertifikate odluke mogu potpisati svojeručno (papirni oblik), a zatim takve odluke mogu biti digitalizovane tj. pretvorene u PDF format i potpisane elektronskim sertifikatom:
    • zakonskog ili ostalog zastupnika privrednog društva čija je to odluka
    • javnog beležnika
    • advokata koji će biti i podnosilac prijave (punomoćnik društva)

Zastupnik društva ipak nema ovlaćenje da digitalizuje lične izjave volјe (kao što je npr. ostavka ili izjava o istupanju) budući da nije reč o dokumentima čiji je donosilac društvo.

Kada je reč o dokumentaciji koja se pribavlјa u inostranstvu, bitno je naglasiti da se u postupku eRegistracije ne prihvataju elektronski dokumenti izdati od strane inostranih organa i snabdeveni njihovim elektronskim sertifikatom (pečatom). Naime, odredbom člana 40. Zakona kojim se uređuje elektronski dokument i kvalifikovane elektronske usluge od poverenja, propisano je da se strane kvalifikovane usluge od poverenja u Srbiji mogu priznavati samo u slučaju postojanja reciprociteta regulisanog potvrđenim međunarodnim sporazumom. S obzirom na navedeno, to je u ovoj situaciji jedino rešenje da se takav dokument odštampa u zemlјi porekla tj. da se napravi kopija koju će kao vernu elektronskom originalu potvrditi inostrani organ overe. Potom se takav papirni dokument može digitalizovati od strane našeg notara ili advokata i kao takav koristiti u postupku registracije. 

Izvod iz Registra privrednih subjekata

Zahtev za izdavanje izvoda iz Registra može da podnese svako zainteresovno lice bez dokazivanja pravnog interesa. Prilikom podnošenja zahteva važno je da opredelite način dostave izvoda budući da od toga zavisi i u kom obliku ćete dobiti izvod.

Ako izaberete opciju „Elektronskom poštom na e-Mail“ dobićete elektronski izvod u najkraćem mogućem roku od svega nekoliko minuta.

U slučaju da birate opciju dostave poštom ili lično preuzimanje, ovaj izvod dobićete u papirnom obliku, a obračunata naknada viša je od one propisane za elektronsku formu.

Ispravka greške

Ako je u donetom rešenju registratora kojim je zahtev usvojen ili delimično usvojen načinjena greška, zahtev za ispravku ovlašćeno lice privrednog društva može da podnese i elektronskim putem (nije moguće podneti zahtev za ispravku greške u rešenju o odbačaju/odbijanju). Podnosilac je u obavezi da navede matični broj subjekta na koji se zahtev odnosi, ispravan broj rešenja u kom je greška načinjena i da navede opis greške. Ako želi, podnosilac može priložiti i dokument u kom će opisati u čemu se greška sastoji.

Rezervacija, obnova i prenos rezervacije naziva

Elektronski se mogu podneti i zahtevi za rezervaciju, obnovu i prenos rezervacije naziva.

Prilikom prve rezervacije podnosilac unosi naziv koji želi da rezerviše (prethodno je potrebno da izvrši proveru da li je takav ili sličan naziv već rezervisan), kao i podatke o pravnom ili fizičkom licu u čiju se korist vrši rezervacija naziva.

Nakon uspešne rezervacije, podnosilac prilikom obnove ili prenosa rezervacije ima obavezu da navede broj prve rezervacije.

Izdavanje potvrde

U zavisnosti od tipa potvrde čije izdavanje tražite, prvi korak može biti unos matičnog broja subjekta na koji se zahtev odnosi, ali ovaj korak nije obavezan, pa ako je reč o tipu potvrde koja se ne odnosi na konkretan prviredni subjekt, možete odmah preći na unos podataka o podnosiocu zahteva, a zatim svakako birate vrstu potvrde i način dostave (potvrde se mogu dostaviti isklјučivo u papirnoj formi), a u polјu za unos dodatnog opisa možete konkretnije navesti kakva vam je potvrda potrebna. Takođe, umesto unosa opisa možete priložiti i dokument u kom ćete opisati kakva vam je potvrda potrebna. S obzirom da cena potvrde može da varira u zavisnosti od količine podataka, cenovnik vam neće obračunati cenu za zahtev, već ćete biti naknadno obavešteni o visini naknade koju je potrebno da uplatite, zbog čega je važno da ispravno navedete svoje kontakt podatke prilikom podnošenja zahteva elektronskim putem (telefon i email).

Izdavanje prepisa rešenja

Za izdavanje prepisa rešenja, potrebno je da navedete matični broj subjekta na koji se zahtev odnosi, podatke o podnosiocu, broj rešenja čiji prepis tražite i način dostave. Cenovnik će obračunati iznos naknade koji je potrebno da platite i zatim ćete podneti zahtev.

Izdavanje kopije dokumenta

U zavisnosti od toga o kom se dokumentu radi, prvi korak može biti unos matičnog broja subjekta na koji se zahtev odnosi, ali ovaj korak nije obavezan, pa ako je reč o dokumentu koji je priložen uz zahtev koji se ne odnosi na konkretan prviredni subjekt, možete odmah preći na unos podataka o podnosiocu zahteva za izdavanje kopije dokumenta, a zatim unosite podatke o broju BD predmeta uz koji je dokument priložen, tačan opis dokumenta čiju kopiju želite i način dostave (kopije dokumenta se mogu dostaviti isklјučivo u papirnoj formi). S obzirom da cena kopije može da varira u zavisnosti od broja stranica, cenovnik vam neće obračunati cenu za zahtev, već ćete biti naknadno obavešteni o visini naknade koju je potrebno da uplatite, zbog čega je važno da ispravno navedete svoje kontakt podatke prilikom podnošenja zahteva elektronskim putem (telefon i email).

Povraćaj pogrešno uplaćenih sredstava

Zahtev za povraćaj pogrešno uplaćenih sredstava podnosi ovlašćeno lice ili uplatilac lično uz navođenje obaveznih podataka o uplatiocu i uplati.
Imajte u vidu da se povraćaj pogrešno uplaćenih sredstava samo podnosi elektronski, ali se može podneti samo za uplate koje su izvršene uz papirne prijave. Za elektronski podnete zahteve, više plaćene naknade i naknade plaćene za zahteve koji su otkazani i nisu podneti, vraćanje se vrši automatski na račun sa kog je plaćanje izvršeno i nije potrebno podnositi bilo kakav zahtev. Imajte u vidu da Agencija izdaje nalog za povraćaj sredstava u roku od 24 sata od donošenja rešenja/otkazivanja zahteva, ali da će vremenski interval stvarnog povraćaja naknade zavisiti od banke platioca.

Povlačenje dokumentacije

Povlačenje dokumentacije odnosi se samo na dokumentaciju dostavlјenu u papiru. U zavisnosti od toga o kom se dokumentu radi, prvi korak može biti unos matičnog broja subjekta na koji se zahtev odnosi, ali ovaj korak nije obavezan, pa ako je reč o dokumentu koji je priložen uz zahtev koji se ne odnosi na konkretan prviredni subjekt (npr. prilikom osnivanja), možete odmah preći na unos podataka o podnosiocu zahteva za povlačenje dokumentacije, a zatim unosite podatke o broju BD predmeta uz koji je dokument priložen, tačan opis dokumenta čije povlačenje zahtevate i način dostave (kopije dokumenta se mogu dostaviti isklјučivo u papirnoj formi). Imajte u vidu da registrator može vratiti samo dokumenta koja nisu korišćena u postupku registracije odnosno koja nisu predstavlјala osnov za donošenje odluke registratora. U suprotnom, zahtev će biti odbijen, a odluka o tome biće vam dostavlјena na naznačenu adresu.