Povodom saopštenja kojim su se oglasili UNS i NUNS, kao i najave postupka nadzora nad primenom Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, Agencija za privredne registre obaveštava javnost da ova agencija omogućava potpunu javnost i dostupnost poslovnih podataka iz svojih baza preko svoje internet stranice na kojoj objavljuje ažurne podatke i skenirana, zakonom propisana, dokumenta, a pristup kompletnoj dokumentaciji iz svoje arhive omogućen je svim građanima, pa i novinarima, bez ikakvih ograničenja. Podsećamo da je uvid u dokumentaciju besplatan i da APR, u okviru svojih nadležnosti, izdaje kopije dokumenata.
Kao i svi građani, i novinari imaju potpuno slobodan pristup arhivskoj građi i dokumentaciji. Radi ostvarivanja prava na neposredan uvid u dokumentaciju, svi zainteresovani obraćaju se Agenciji radi naručivanja predmeta i zakazivanja termina za pregledanje dokumentacije. Podatke o svom imenu i prezimenu, kao i kontakt telefone, APR-u su i do sada ostavljali korisnici koji su naručivali kopije dokumenata i predmete putem elektronske ili obične pošte, ili preko organizacionih jedinica Agencije.
Jedina novina je uvođenje zahteva za korišćenje arhivske građe koji se popunjava pri preuzimanju naručene dokumentacije i u koji se unose podaci sa imenom i prezimenom korisnika arhivske građe, bez navođenja zanimanja, institucije i ostalih ličnih podataka, uz obavezno navođenje poslovnog imena ili broja predmeta koji se traži. Podaci se koriste isključivo u svrhu evidentiranja korisnika, zbog zaštite arhivskih dokumenata i javnog interesa i u druge svrhe se ne koristi. Uostalom, ovakav zahtev moraju da popune i korisnici usluga drugih arhiva odnosno ustanova zaštite kulturnih dobara i ovakva praksa ne predstavlja nikakav izuzetak. Osim toga, podaci koji se unose u ovaj zahtev manji su obimom od podataka koji se unose u obrazac propisan po Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, na osnovu kojeg državni organi pružaju informacije od javnog značaja.
Procedura u vezi sa izdavanjem i korišćenjem arhivskih dokumenata eksplicitno i nedvosmisleno je predviđena čl. 38. Zakona o postupku registracije Agencije za privredne registre i čl. 4. Zakona o Agenciji, kojim je propisana obaveza Agencije za samostalno staranje o dokumentaciji i arhivi i primenu mera koje se odnose na obradu, upravljanje, smeštaj, tehničko-tehnološku i bezbednosnu zaštitu ove građe. U cilju ispunjavanja ove zakonske obaveze, Agencija primenjuje Zakon o kulturnim dobrima kao i sve druge propise koji regulišu oblast zaštite i upravljanja arhivskom građom i dokumentarnim materijalom.
Podsećamo, za izdavanje kopije dokumentacije iz arhive APR naplaćuje naknadu za izvršenu uslugu, u skladu sa Odlukom o naknadama za poslove registracije i druge usluge koje pruža APR, a način plaćanja naknade propisuje podnošenje zahteva koji se vezuje za uplatu. Dokaz o uplati, kao i do sada, sadrži ime i prezime podnosica zahteva tako da je Agencija i do sada posedovala podatke o imenu i prezimenu lica kome je izdavala kopije dokumenata. Ovako transparentan sistem omogućio je velikom broju građana da bez teškoća, na jednostavan i efikasan način, dođe do potrebnih informacija, baš kao što je jednostavan i pristup za dobijanje kopija dokumentacije. Kao i ostali građani, i novinari-istraživači koriste arhivu Agencije i navode je kao zvaničan izvor podataka. Jedino što je potrebno jeste popunjavanje pismenog zahteva čime ničija prava nisu ugrožena ili ograničena.