Brisanje zadruge iz Registra privrednih subjekata može se izvršiti po tri osnova:

  • nakon sprovedenog postupka likvidacije ili prinudne likvidacije,
  • nakon zaključenja stečajnog postupka,
  • usled statusne promene koja za posledicu ima prestanak zadruge.

Ukoliko se zadruga briše nakon sprovedenog postupka likvidacije, stečaja ili statusne promene, ima obavezu podnošenja vanrednih finansijskih izveštaja Registru finansijskih izveštaja i boniteta.

LIKVIDACIJA Registraciona prijava pokretanja postupka likvidacije

  • registraciona prijava pokretanja postupka likvidacije i objave oglasa (Obavezni podaci + dodatak 21),
  • odluka o pokretanju postupka likvidacije,
  • dokaz o uplati naknade za registraciju promene podataka (visine naknada).

Likvidacija se sprovodi kada zadruga ima dovoljno sredstava za namirenje svih svojih obaveza (način prestanka solventnog privrednog subjekta).

Pokreće se odlukom skupštine zadruge donetom dvotrećinskom većinom. Skupština zadruge međutim, ne može odlučiti da zadruga prestane usled likvidacije ako se najmanje pet zadrugara prethodno izjasni pisanim putem da zadruga ne prestaje.

Postupak likvidacije zadruge sprovodi se prema odredbama Zakona o privrednim društvima. Likvidacija počinje danom registracije odluke o likvidaciji i objavljivanjem oglasa o pokretanju likvidacije na internet stranici APR.

Oglas se objavljuje u trajanju od 90 dana na internet strani Registra privrednih subjekata, a poverioci svoja potraživanja mogu prijaviti najkasnije u roku od 30 dana od dana isteka perioda trajanja oglasa, odakle proizilazi da se prijava za brisanje zadruge nakon okončanja postupka likvidacije može podneti najranije po isteku 120 dana od dana objave oglasa (tj. dana donošenja rešenja Registatora o registraciji pokretanja postupka likvidacije), uz važnu napomenu da se prijava brisanja ne može podneti ako prethodno nije registrovan početni likvidacioni izveštaj iz člana 536. Zakona o privrednim društvima (v. niže - registraciona prijava početnog likvidacionog izveštaja odnosno godišnjeg likvidacionog izveštaja).

Pored objave oglasa o pokretanju likvidacije koja ima za cilj da nepoznati poverioci budu obavešteni o ovom postupku, likvidacioni upravnik je dužan da poznatim poveriocima uputi i pisano obaveštenje o pokretanju likvidacije, najkasnije u roku od 15 dana od dana pokretanja likvidacije.

Likvidacioni upravnik se imenuje odlukom o pokretanju likvidacije i njegovim imenovanjem svim zastupnicima prestaje pravo da zastupaju zadrugu. Ako likvidacioni upravnik odlukom ne bude imenovan, direktor zadruge postaje likvidacioni upravnik i registruje se po službenoj dužnosti.

Za likvidacionog upravnika može biti imenovano bilo koje fizičko lice (uključujući tu i zadrugare).

Ako zadruga, u toku trajanja oglasa o likvidaciji i tokom roka za prijavu potraživanja, promeni adresu sedišta ili adresu za prijem pošte, rok od 90 dana ponovo počinje da teče od dana registracije te promene.

Registraciona prijava početnog likvidacionog izveštaja, odnosno godišnjeg likvidacionog izveštaja

  • registraciona prijava registracije početnog likvidacionog izveštaja odnosno godišnjeg likvidacionog izveštaja (Obavezni podaci + dodatak 28),
  • usvojeni početni, odnosno godišnji likvidacioni izveštaj,
  • dokaz o uplati naknade za registraciju i objavu dokumenata (visine naknada).

Likvidacioni upravnik ima obavezu da sastavi početni likvidacioni izveštaj (najranije 90, a najkasnije 120 dana od dana početka likvidacije), koji zatim podnosi skupštini na usvajanje (u istom roku).

Odluku o usvajanju početnog likvidacionog izveštaja skupština donosi najkasnije u roku od 30 dana od dana podnošenja na usvajanje. Uz prijavu za registraciju početnog odnosno godišnjeg likvidacionog izveštaja, potrebno je dostaviti i odluku skupštine o njegovom usvajanju.

Usvojeni početni likvidacioni izveštaj obavezno sadrži:

  • listu prijavljenih potraživanja,
  • listu priznatih potraživanja,
  • listu osporenih potraživanja sa obrazloženjem osporavanja,
  • podatak da li je imovina zadruge dovoljna za namirenje svih obaveza zadruge, uključujući i osporena potraživanja,
  • neophodne radnje za sprovođenje likvidacije,
  • vreme predviđeno za završetak likvidacije,
  • druge činjenice od značaja za sprovođenje likvidacije.

Likvidacioni upravnik ne može podneti prijavu za brisanje zadruge ako prethodno nije protekao rok od 120 dana od dana objave oglasa i ako prethodno nije registrovan početni likvidacioni izveštaj iz člana 536. Zakona o privrednim društvima.

Ako likvidacija traje duže od godinu dana, odnosno ako u toku postupka nastupi kraj poslovne godine, likvidacioni upravnik podnosi skupštini na usvajanje godišnje likvidacione izveštaje, najkasnije u roku od tri meseca po isteku svake poslovne godine. Godišnji likvidacioni izveštaji se registruju.

Registraciona prijava obustave postupka likvidacije

Odlukom skupštine zadruge može se obustaviti likvidacija i nastaviti sa poslovanjem.

Odluka o obustavi likvidacije može se doneti samo u slučaju da je zadruga namirila u potpunosti sve poverioce, da nije otkazala ugovor o radu bilo kom zaposlenom po osnovu likvidacije niti je otpočela sa isplatom zadrugarima.

Sastavni deo odluke o obustavi likvidacije je imenovanje direktora i izjava likvidacionog upravnika da su namireni u potpunosti svi poverioci zadruge i da zadruga nije otpočela sa isplatama zadrugarima.

Odluka o obustavi likvidacije se registruje.

Registraciona prijava brisanja iz Registra nakon okončanja postupka likvidacije

  • registraciona prijava za brisanje iz registra nakon okončanja postupka likvidacije (brisanje),
  • odluka skupštine zadruge o okončanju postupka likvidacije,
  • izveštaj likvidacionog upravnika o sprovedenoj likvidaciji,
  • izjava likvidacionog upravnika da su sve obaveze zadruge po osnovu prijavljenih potraživanja izmirene u potpunosti i da se protiv zadruge ne vode drugi postupci,
  • odluka skupštine zadruge o podeli likvidacionog ostatka zadruge (ako postoji),
  • odluka skupštine zadruge o licu kome se poslovne knjige i dokumenta poveravaju na čuvanje ili izjava likvidacionog upravnika o imenu i adresi tog lica,
  • dokaz o prestanku poreskih obaveza izdat od strane nadležnog poreskog organa, koji nije stariji od pet dana u momentu podnošenja zahteva za brisanje iz registra, na osnovu odredbe člana 29. stav 7. Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji („Sl. glasnik RS“, br.80/2002, 84/2002- ispravka, 23/2003 – ispravka, 70/2003, 55/2004, 61/2005, 85/2005 – dr. zakon, 62/2006 – dr. zakon, 61/2007, 20/2009, 72/2009 – dr. zakon, 53/2010, 101/2011, 2/2012 - ispravka, 93/2012, 47/2013, 108/2013, 68/2014 i 105/2014),
  • potvrda da je privredni subjekt brisan iz registra obveznika PDV ili izjava likvidacionog upravnika da privredni subjekt nije registrovani obveznik PDV
  • dokaz o uplati naknade za brisanje privrednog subjekta (visine naknada).

Napomena: dokumenti kojim se dokazuje prestanak poreskih obaveza su: uverenje koje izdaje nadležna organizaciona jedinice Poreske uprave RS u skladu sa Instrukcijom Poreske uprave broj: 437-0027/2013-D00000 od 1.8.2013.godine i uverenje poreske administracije nadležne jedinice lokalne samouprave.

U poslednjoj fazi postupka likvidacije, nakon isplate poverilaca, likvidacioni upravnik sastavlja:

1)  završni likvidacioni bilans (ovo je finansijski izveštaj koji se registruje u Registru finansijskih izveštaja i boniteta i ne predaje se Registru privrednih subjekata uz registracionu prijavu brisanja!)

2)   izveštaj o sprovedenoj likvidaciji,

3)  pisanu izjavu da je uputio obaveštenje svim poznatim poveriocima kao i da su sve obaveze zadruge (prijavljena potraživanja i potraživanja koja se u smislu zakona smatraju prijavljenima) izmirene u potpunosti i da se protiv zadruge ne vode drugi postupci,

4)  predlog odluke o raspodeli likvidacionog ostatka.

Likvidacija se okončava donošenjem odluke skupštine zadruge o okončanju likvidacije, s tom što zadruga ne može doneti ovu odluku pre pravnosnažnog okončanja svih postupaka koji za pravnu posledicu mogu imati bilo kakvu obavezu zadruge i izmirenja svih tih obaveza.

Zadruga je dužna da donese i odluku kojim će odrediti ime lica kome se poslovne knjige i dokumenta poveravaju na čuvanje (to može biti samo domaće fizičko ili pravno lice) ili je može zameniti izjava likvidacionog upravnika o imenu i adresi tog lica. Pri tome, Zakon o zadrugama eksplicitno predviđa da po prestanku zadruge, po bilo kom osnovu, odnosno nakon brisanja zadruge iz Registra, zakonski zastupnik zadruge ili drugo ovlašćeno lice, dužno je da knjigu zadrugara preda nadležnom arhivu na teritoriji na kojoj je osnovana zadruga, u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuju obaveze organa, ustanova, preduzeća i drugih pravnih lica u toku čijeg rada nastaje registraturski materijal i arhivska građa.

Kada je reč o likvidacionom ostatku, treba imati u vidu da je ovde reč o imovini koja preostaje nakon isplate svih poverilaca, uloga zadrugara i podmirenja troškova likvidacije. Zakon je predvideo da se na imovinu zadruge u zadružnoj svojini koja preostane posle likvidacije shodno primenjuju odredbe zakona kojim se uređuje stečaj u delu koji se odnosi na postupanje sa viškom deobne mase, odakle prozilazi da ovaj višak mora biti prenet republičkom zadružnom savezu čija je zadruga bila članica, odnosno zadružnom savezu osnovanom na teritoriji na kojoj je bilo sedište te zadruge i koristi se za osnivanje nove zadruge, odnosno za razvoj zadruge na teritoriji na kojoj je bilo sedište te zadruge.

Ako su sve obaveze namirene i protiv zadruge se ne vode drugi postupci, likvidacija se može okončati donošenjem gore pomenutih dokumenata i na osnovu toga, zadruga se briše iz Registra privrednih subjekata čime gubi svojstvo pravnog lica.

Još jednom napominjemo da likvidacioni upravnik ne može podneti prijavu za brisanje zadruge ako prethodno nije protekao rok od 120 dana od dana objave oglasa i ako nije registrovan početni likvidacioni izveštaj iz člana 536. Zakona o privrednim društvima.

STEČAJ

Stupanjem na snagu Izmena i dopuna Zakona o stečaju stekli su se uslovi da se registracija podataka o privrednim subjektima nad kojima je pokrenut postupak stečaja vrši po službenoj dužnosti.

U skladu sa navedenim, registracija:

  • pokretanja stečaja
  • promena podataka u toku stečaja
  • brisanja privrednog subjekta usled okončanja stečaja

vrši se po službenoj dužnosti i to na osnovu rešenja koja Registru dostavlja nadležni Privredni sud, odnosno za stečajne upravnike poverenike Agencije za privatizaciju ili Agencije za osiguranje depozita na osnovu punomoćja koja ove agencije dostavljaju APR.

U slučaju prodaje stečajnog dužnika kao pravnog lica i obustave postupka stečaja, obaveza registracije promene podataka o privrednom subjektu po ovom osnovu ostaje na kupcu stečajnog dužnika, odnosno prijavu treba da podnese zakonski zastupnik prodatog pravnog lica, u skladu sa uputstvom koje možete pročitati u nastavku.

Obustava stečaja usled prodaje stečajnog dužnika kao pravnog lica

U stečajnom postupku može doći i do obustave stečajnog postupka kao posledice prodaje stečajnog dužnika kao pravnog lica koja za posledicu nema brisanje, već sprovođenje promene podataka o stečajnom dužniku u Registru.

Ukoliko se u postupku stečaja stečajni dužnik proda kao pravno lice, tada se stečajni postupak u odnosu na stečajnog dužnika obustavlja, a nastavlja se prema stečajnoj masi. Nakon obustave stečajnog postupka, privredni subjekt koji je bio predmet prodaje u stečajnom postupku zadržava svoj pravni subjektivitet, a dolazi do promene osnivača, tj. vlasnika pravnog lica, tako što se kupac stečajnog dužnika upisuje u Registar Agencije za privredne registre kao njegov član. Specifičnost kod zadruge sastoji se u tome što bi čak i u slučaju prodaje zadruge kao pravnog lica jednom kupcu, to moglo da bude samo fizičko lice i što bi zadruga svakako morala da ispuni uslov u pogledu minimalnog broja zadrugara. Tako oformljena skupština zadruge, mogla bi da bira novog direktora i druge organe zadruge.

Prijavu za registraciju promene podataka u ovom slučaju ovlašćen je da podnese novi zastupnik zadruge – ne i stečajni upravnik (najčešće su to sledeće promene: poslovno ime, organi, zadrugari, obustava stečaja, pa se u skladu sa tim i prilažu odgovarajući dodaci prijave). Uz prijavu za registraciju obustave stečajnog postupka usled prodaje stečajnog dužnika kao pravnog lica prilažu se:

  • pravnosnažno rešenje o obustavi stečajnog postupka,
  • ugovor o prodaji stečajnog dužnika kao pravnog lica,
  • dokaz o identitetu novog člana/članova (zadrugara),
  • pristupne izjave ako mora doći do pristupanja novih zadrugara,
  • odgovarajuće odluke skupštine odnosno drugog organa zadruge o promeni/imenovanju organa zadruge ili promeni drugih statusnih podataka.

PRESTANAK ZADRUGE USLED STATUSNE PROMENE

Zadruga može prestati i usled statusne promene pripajanjem drugoj zadruzi ili podelom na dve ili više novih zadruga. Statusne promene zadruga su dozvoljene ako u njima učestvuju ili iz njih nastaju isključivo zadruge.Na sprovođenje statusnih promena zadruga, shodno se primenjuju odredbe Zakona o privrednim društvima.

Za prestanak zadruge usled statusne promene videti odeljak Promene – Statusne promene.

PRINUDNA LIKVIDACIJA

Zakon o zadrugama predvideo je da se prinudna likvidacija pokreće:

1) na osnovu pravnosnažne odluke suda ili drugog organa;

2) ako je protiv zadruge izrečena mera zabrane obavljanja delatnosti, zbog toga što ne ispunjava uslove za obavljanje delatnosti, a u roku određenom u izrečenoj meri ne ispuni te uslove, odnosno ne promeni delatnost, niti otpočne postupak dobrovoljne likvidacije;

3) ako se broj zadrugara smanji ispod zakonom propisanog minimuma, a u roku od šest meseci se broj zadrugara ne poveća i Registru se ne prijave novi zadrugari;

4) ako se novčani deo osnovnog kapitala smanji ispod propisanog minimuma, a u roku od šest meseci se ne poveća na minimum propisan ovim zakonom;

5) ako nije organizovana u skladu sa ovim zakonom, zadružnim pravilima i principima.

U slučaju iz tač. 1) i 2) registrator koji vodi Registar pokreće postupak prinudne likvidacije po službenoj dužnosti, a po prijemu obaveštenja od organa koji je doneo pravnosnažnu odluku ili obaveštenja od organa koji je izrekao meru zabrane obavljanja delatnosti, da zadruga nije u ostavljenom roku ispunila potrebne uslove.

U slučaju iz tačke 5) registrator koji vodi Registar pokreće postupak prinudne likvidacije po službenoj dužnosti, a na osnovu obaveštenja nadležnog Revizijskog saveza. 

Napominjemo da se postupak prinudne likvidacije zadruga, shodno odredbi člana 61. stav 1. tačka 1. Zakona o zadrugama sprovodi u skladu sa zakonom kojim je ovaj postupak uređen, a to je Zakon o privrednim društvima.